Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Lääkkeiden piilomainonta huolestuttaa Lääkelaitosta

22.10.2009 13:45

,

Videopalvelu YouTube on reseptilääkemainosten villi länsi. Tämä erektiolääkemainos on katsottu lähes 2,8 miljoonaa kertaa.

Lääkelaitos on huolestunut reseptilääkkeiden piilomainonnan lisääntymisestä. Se on joutunut kuluneen vuoden aikana puuttumaan jo kymmeneen tilanteeseen, joissa suurelle yleisölle on esitetty tietoa reseptilääkevalmisteista.

Lääkelaitoksen mukaan yritykset ovat sijoittaneet reseptilääketietoja kotimaisiin TV-sarjoihin ja radio-ohjelmiin sekä internetin sosiaalisiin medioihin, vaikka reseptilääkkeiden markkinointi suoraan väestölle on kiellettyä. Tuotesijoittelun takia väestö saa tahtomattaan tietoa lääkkeistä tai lääkeyrityksistä.

Aina ei ole selvää, onko kyse tarkoituksellisesta tuotesijoittelusta vai ohjelmantekijöiden sananvapaudesta.

- Kotikatu-sarjassa mainittiin kauppanimeltä alzheimerlääke ja sen lääkepakkaus näytettiin kuvassa. Tämä on kiusallista, mutta täysin laillista, jos yritys ei ole itse tarjonnut tyhjiä pakkauksia käytettäväksi sarjassa, yliproviisori Kristiina Pellas kertoo.

Lääkelaitos ei ole kohdannut tilanteita, joissa lääkeyritykset olisivat maksaneet ohjelmantekijöille tuotteensa mainostamisesta. Sen sijaan on tapauksia, joissa ohjelmantekijät ovat pyytäneet valmistajalta lääkepakkauksia ohjelmaa varten.

- Jos raha liikkuu, teemme heti markkinointikieltopäätöksen.

YouTubessa valtavasti reseptilääkemateriaalia

Lääkemarkkinoinnin asianmukaisuutta valvova Lääkelaitos määrää vuosittain yli 50 selvityspyyntöä lääkelain vastaisen mainonnan takia. Markkinointikieltopäätöksen se tekee kerran kahdessa vuodessa.

Kristiina Pellas arvioi, että lääkevalmisteiden piilomainonta lisääntyy tulevina vuosina.

- Tämä tarkoittaa, että valvonnan tarve eri medioissa kasvaa. Tällä hetkellä radio- ja tv-mainokset on tarkastettu etukäteen ja viranomaiset ovat keskittyneet kirjoitettuun mediaan. Meidän on pakko löytää aikaa uusien medioiden valvontaan.

Vaikeita valvottavia ovat erityisesti internetin sosiaaliset mediat, kuten Googlen omistama videopalvelu YouTube ja keskustelupalstat, joissa yksityishenkilöt voivat kirjoittaa mistä haluavat. Jos lääkeyritys mainostaisi tuotteitaan keskustelupalstalla, Lääkelaitoksen olisi vaikea todistaa sitä.

YouTubesta löytyy valtavasti reseptilääkemateriaalia: enimmäkseen englanninkielisiä mainoksia ja käyttäjien tekemiä videoita.

- Valvonnan kannalta on ongelmallista, että kansalaiset pääsevät videoihin käsiksi, mutta Suomen viranomaiset eivät voi vaikuttaa sisältöihin, Pellas sanoo. (EE)

Arkisto


THL: Pandemrix-rokotukset keskeytettävä
24.08.2010 13:55

24.08.2010 13:55


Uusia maksupäätteitä virtaa apteekkeihin
23.08.2010 08:05

23.08.2010 08:05


Lääkäriliitto aloittaa yt-neuvottelut
20.08.2010 13:19

20.08.2010 13:19


Sairaanhoitajien reseptikoulutus alkaa ensi vuoden alussa
20.08.2010 11:26

20.08.2010 11:26


Salix etenee testaukseen
20.08.2010 10:06

20.08.2010 10:06


Kupittaan apteekki pian e-aikaan
19.08.2010 12:27

19.08.2010 12:27


Pandemiarokotteesta lapsille narkolepsiaa?
19.08.2010 11:49

19.08.2010 11:49


Stumppaaminen lain päämääräksi
18.08.2010 13:43

18.08.2010 13:43


Seitsemän valmisteen korvattavuus katkolla
18.08.2010 08:12

18.08.2010 08:12


Fimea varoittaa nettikauppojen valmisteista
17.08.2010 09:27

Potilasturvallisuus 17.08.2010 09:27