Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Lääkkeiden piilomainonta huolestuttaa Lääkelaitosta

22.10.2009 13:45

,

Videopalvelu YouTube on reseptilääkemainosten villi länsi. Tämä erektiolääkemainos on katsottu lähes 2,8 miljoonaa kertaa.

Lääkelaitos on huolestunut reseptilääkkeiden piilomainonnan lisääntymisestä. Se on joutunut kuluneen vuoden aikana puuttumaan jo kymmeneen tilanteeseen, joissa suurelle yleisölle on esitetty tietoa reseptilääkevalmisteista.

Lääkelaitoksen mukaan yritykset ovat sijoittaneet reseptilääketietoja kotimaisiin TV-sarjoihin ja radio-ohjelmiin sekä internetin sosiaalisiin medioihin, vaikka reseptilääkkeiden markkinointi suoraan väestölle on kiellettyä. Tuotesijoittelun takia väestö saa tahtomattaan tietoa lääkkeistä tai lääkeyrityksistä.

Aina ei ole selvää, onko kyse tarkoituksellisesta tuotesijoittelusta vai ohjelmantekijöiden sananvapaudesta.

- Kotikatu-sarjassa mainittiin kauppanimeltä alzheimerlääke ja sen lääkepakkaus näytettiin kuvassa. Tämä on kiusallista, mutta täysin laillista, jos yritys ei ole itse tarjonnut tyhjiä pakkauksia käytettäväksi sarjassa, yliproviisori Kristiina Pellas kertoo.

Lääkelaitos ei ole kohdannut tilanteita, joissa lääkeyritykset olisivat maksaneet ohjelmantekijöille tuotteensa mainostamisesta. Sen sijaan on tapauksia, joissa ohjelmantekijät ovat pyytäneet valmistajalta lääkepakkauksia ohjelmaa varten.

- Jos raha liikkuu, teemme heti markkinointikieltopäätöksen.

YouTubessa valtavasti reseptilääkemateriaalia

Lääkemarkkinoinnin asianmukaisuutta valvova Lääkelaitos määrää vuosittain yli 50 selvityspyyntöä lääkelain vastaisen mainonnan takia. Markkinointikieltopäätöksen se tekee kerran kahdessa vuodessa.

Kristiina Pellas arvioi, että lääkevalmisteiden piilomainonta lisääntyy tulevina vuosina.

- Tämä tarkoittaa, että valvonnan tarve eri medioissa kasvaa. Tällä hetkellä radio- ja tv-mainokset on tarkastettu etukäteen ja viranomaiset ovat keskittyneet kirjoitettuun mediaan. Meidän on pakko löytää aikaa uusien medioiden valvontaan.

Vaikeita valvottavia ovat erityisesti internetin sosiaaliset mediat, kuten Googlen omistama videopalvelu YouTube ja keskustelupalstat, joissa yksityishenkilöt voivat kirjoittaa mistä haluavat. Jos lääkeyritys mainostaisi tuotteitaan keskustelupalstalla, Lääkelaitoksen olisi vaikea todistaa sitä.

YouTubesta löytyy valtavasti reseptilääkemateriaalia: enimmäkseen englanninkielisiä mainoksia ja käyttäjien tekemiä videoita.

- Valvonnan kannalta on ongelmallista, että kansalaiset pääsevät videoihin käsiksi, mutta Suomen viranomaiset eivät voi vaikuttaa sisältöihin, Pellas sanoo. (EE)

Arkisto


Ei itsehoitokipulääkettä lemmikille
18.11.2011 12:41

18.11.2011 12:41


Fimea: Reseptien asianmukaisuus tarkistettava
17.11.2011 23:13

17.11.2011 23:13


Farmasian Päivät alkavat perjantaina
17.11.2011 23:02

17.11.2011 23:02


Suomessa löytyy yksi superbakteeri kuukaudessa
17.11.2011 14:19

17.11.2011 14:19


Valelääkärit ruuhkauttivat Valviran
17.11.2011 10:16

Valetoimijat 17.11.2011 10:16


Selvitysryhmä tutkimaan valelääkäriongelmaa
16.11.2011 11:33

Valetoimijat 16.11.2011 11:33


Epäillyn valelääkärin lääkärinoikeudet poistettiin
14.11.2011 15:47

Valetoimijat 14.11.2011 15:47


Apteekit testaavat diabetesriskiä
14.11.2011 11:23

14.11.2011 11:23


Apteekit varmistavat Esa Laihon reseptit
11.11.2011 22:21

Valetoimijat 11.11.2011 22:21


Lääkäriliitto kummastelee Valviran ohjeita
11.11.2011 19:45

Valetoimijat 11.11.2011 19:45