Lääkkeiden piilomainonta huolestuttaa Lääkelaitosta
22.10.2009 13:45
Videopalvelu YouTube on reseptilääkemainosten villi länsi. Tämä erektiolääkemainos on katsottu lähes 2,8 miljoonaa kertaa.
Lääkelaitos on huolestunut reseptilääkkeiden piilomainonnan lisääntymisestä. Se on joutunut kuluneen vuoden aikana puuttumaan jo kymmeneen tilanteeseen, joissa suurelle yleisölle on esitetty tietoa reseptilääkevalmisteista.
Lääkelaitoksen mukaan yritykset ovat sijoittaneet reseptilääketietoja kotimaisiin TV-sarjoihin ja radio-ohjelmiin sekä internetin sosiaalisiin medioihin, vaikka reseptilääkkeiden markkinointi suoraan väestölle on kiellettyä. Tuotesijoittelun takia väestö saa tahtomattaan tietoa lääkkeistä tai lääkeyrityksistä.
Aina ei ole selvää, onko kyse tarkoituksellisesta tuotesijoittelusta vai ohjelmantekijöiden sananvapaudesta.
- Kotikatu-sarjassa mainittiin kauppanimeltä alzheimerlääke ja sen lääkepakkaus näytettiin kuvassa. Tämä on kiusallista, mutta täysin laillista, jos yritys ei ole itse tarjonnut tyhjiä pakkauksia käytettäväksi sarjassa, yliproviisori Kristiina Pellas kertoo.
Lääkelaitos ei ole kohdannut tilanteita, joissa lääkeyritykset olisivat maksaneet ohjelmantekijöille tuotteensa mainostamisesta. Sen sijaan on tapauksia, joissa ohjelmantekijät ovat pyytäneet valmistajalta lääkepakkauksia ohjelmaa varten.
- Jos raha liikkuu, teemme heti markkinointikieltopäätöksen.
YouTubessa valtavasti reseptilääkemateriaalia
Lääkemarkkinoinnin asianmukaisuutta valvova Lääkelaitos määrää vuosittain yli 50 selvityspyyntöä lääkelain vastaisen mainonnan takia. Markkinointikieltopäätöksen se tekee kerran kahdessa vuodessa.
Kristiina Pellas arvioi, että lääkevalmisteiden piilomainonta lisääntyy tulevina vuosina.
- Tämä tarkoittaa, että valvonnan tarve eri medioissa kasvaa. Tällä hetkellä radio- ja tv-mainokset on tarkastettu etukäteen ja viranomaiset ovat keskittyneet kirjoitettuun mediaan. Meidän on pakko löytää aikaa uusien medioiden valvontaan.
Vaikeita valvottavia ovat erityisesti internetin sosiaaliset mediat, kuten Googlen omistama videopalvelu YouTube ja keskustelupalstat, joissa yksityishenkilöt voivat kirjoittaa mistä haluavat. Jos lääkeyritys mainostaisi tuotteitaan keskustelupalstalla, Lääkelaitoksen olisi vaikea todistaa sitä.
YouTubesta löytyy valtavasti reseptilääkemateriaalia: enimmäkseen englanninkielisiä mainoksia ja käyttäjien tekemiä videoita.
- Valvonnan kannalta on ongelmallista, että kansalaiset pääsevät videoihin käsiksi, mutta Suomen viranomaiset eivät voi vaikuttaa sisältöihin, Pellas sanoo. (EE)
Arkisto
STM valmistelee muutoksia lääkejakelun kriisivalmiuteen
|
Tupakkavieroituslääke saattaa auttaa myös juomisen vähentämisessä
|
Laihduttaminen parantaa diabeteksen – onnistuu myös perusterveydenhuollossa
|
Monet syövät yleistyvät lihavuuden ja diabeteksen takia
|
Kysely kertoo - näin apteekit suosittelevat lääkkeettömiä hoitoja
|
Anafylaksian ensiavusta toivotaan kansalaistaitoa
|
Kylmä rasittaa diabeetikon terveyttä
|
Lyhyemmät kuurit vähentäisivät opioidiriippuvaisuutta
|
Lääkelain muutosehdotukset lausuntokierrokselle
|
Fimean selvitys apteekkien talouden kehittymisestä valmistui
|