Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Lääkkeiden piilomainonta huolestuttaa Lääkelaitosta

22.10.2009 13:45

,

Videopalvelu YouTube on reseptilääkemainosten villi länsi. Tämä erektiolääkemainos on katsottu lähes 2,8 miljoonaa kertaa.

Lääkelaitos on huolestunut reseptilääkkeiden piilomainonnan lisääntymisestä. Se on joutunut kuluneen vuoden aikana puuttumaan jo kymmeneen tilanteeseen, joissa suurelle yleisölle on esitetty tietoa reseptilääkevalmisteista.

Lääkelaitoksen mukaan yritykset ovat sijoittaneet reseptilääketietoja kotimaisiin TV-sarjoihin ja radio-ohjelmiin sekä internetin sosiaalisiin medioihin, vaikka reseptilääkkeiden markkinointi suoraan väestölle on kiellettyä. Tuotesijoittelun takia väestö saa tahtomattaan tietoa lääkkeistä tai lääkeyrityksistä.

Aina ei ole selvää, onko kyse tarkoituksellisesta tuotesijoittelusta vai ohjelmantekijöiden sananvapaudesta.

- Kotikatu-sarjassa mainittiin kauppanimeltä alzheimerlääke ja sen lääkepakkaus näytettiin kuvassa. Tämä on kiusallista, mutta täysin laillista, jos yritys ei ole itse tarjonnut tyhjiä pakkauksia käytettäväksi sarjassa, yliproviisori Kristiina Pellas kertoo.

Lääkelaitos ei ole kohdannut tilanteita, joissa lääkeyritykset olisivat maksaneet ohjelmantekijöille tuotteensa mainostamisesta. Sen sijaan on tapauksia, joissa ohjelmantekijät ovat pyytäneet valmistajalta lääkepakkauksia ohjelmaa varten.

- Jos raha liikkuu, teemme heti markkinointikieltopäätöksen.

YouTubessa valtavasti reseptilääkemateriaalia

Lääkemarkkinoinnin asianmukaisuutta valvova Lääkelaitos määrää vuosittain yli 50 selvityspyyntöä lääkelain vastaisen mainonnan takia. Markkinointikieltopäätöksen se tekee kerran kahdessa vuodessa.

Kristiina Pellas arvioi, että lääkevalmisteiden piilomainonta lisääntyy tulevina vuosina.

- Tämä tarkoittaa, että valvonnan tarve eri medioissa kasvaa. Tällä hetkellä radio- ja tv-mainokset on tarkastettu etukäteen ja viranomaiset ovat keskittyneet kirjoitettuun mediaan. Meidän on pakko löytää aikaa uusien medioiden valvontaan.

Vaikeita valvottavia ovat erityisesti internetin sosiaaliset mediat, kuten Googlen omistama videopalvelu YouTube ja keskustelupalstat, joissa yksityishenkilöt voivat kirjoittaa mistä haluavat. Jos lääkeyritys mainostaisi tuotteitaan keskustelupalstalla, Lääkelaitoksen olisi vaikea todistaa sitä.

YouTubesta löytyy valtavasti reseptilääkemateriaalia: enimmäkseen englanninkielisiä mainoksia ja käyttäjien tekemiä videoita.

- Valvonnan kannalta on ongelmallista, että kansalaiset pääsevät videoihin käsiksi, mutta Suomen viranomaiset eivät voi vaikuttaa sisältöihin, Pellas sanoo. (EE)

Arkisto


Miltä näyttää apteekin arki? Seuraa Twitter-tempausta Lääkehoidon päivänä!
20.03.2018 10:00 ELINA AALTONEN

Kampanjat 20.03.2018 10:00 ELINA AALTONEN


Lääkehoidon päivä lähestyy! Apteekeissa tapahtumia ympäri Suomea
19.03.2018 14:25 INKERI HALONEN

Kampanjat 19.03.2018 14:25 INKERI HALONEN


Opioidit eivät sovi selkä-, lonkka- tai polvikipujen hoitoon
19.03.2018 07:06 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 19.03.2018 07:06 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriolan lääkejakelukriisistä kertova juttu palkittiin Edit-kisassa
16.03.2018 09:35 INKERI HALONEN

16.03.2018 09:35 INKERI HALONEN


Pikkulasten pneumokokkirokotteet vähentäneet suomalaisten keuhkokuumeita
16.03.2018 08:30 UUTISPALVELU DUODECIM

Rokotteet 16.03.2018 08:30 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkariliiton apurahat haettavana
15.03.2018 09:48 INKERI HALONEN

Apurahat 15.03.2018 09:48 INKERI HALONEN


Apteekkariliitto: Apteekeille suurempi rooli terveydenhuollossa
13.03.2018 10:29 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto 13.03.2018 10:29 ERKKI KOSTIAINEN


Terveydeksi!-lehti on Suomen luetuin terveyslehti
08.03.2018 13:01

08.03.2018 13:01


Lääkehoitojen arvioimisesta tuli farmaseutin perusosaamista
08.03.2018 10:55 ERJA ELO

lääkehoidon arviointi 08.03.2018 10:55 ERJA ELO


Apteekin työntekijöille 26 kk:n mittainen työehtosopimus
07.03.2018 12:37 INKERI HALONEN

Työmarkkinat 07.03.2018 12:37 INKERI HALONEN