Lääketieteen opiskelijat tyrmäävät OKM:n suunnitelmat
07.02.2012 16:46 VELI-MATTI ISOVIITA
Helsingissä mielenilmaukseen osallistui muutama sata opiskelijaa ja paikalla oli myös opettajakuntaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö suunnittelee lääketieteen lisensiaatin koulutuksen sisäänottomäärien nostamista nykyisestä noin 610 opiskelijasta 770 opiskelijaan vuoteen 2016 mennessä.
Opiskelijamäärät kasvaisivat yli neljänneksellä nykyiseen verrattuna. Lääketieteen opiskelijat eivät hyväksy ministeriön suunnitelmia.
– Koska yhtä merkittävää lisäystä opetusresursseihin ei ole tiedossa, opetuksen laatu ja potilasturvallisuus ovat vaarassa, lääkäriopiskelijat varoittavat ja järjestävät mielenilmauksen yhtä aikaa Helsingissä, Kuopiossa, Tampereella, Turussa ja Oulussa keskiviikkona (8.2.) puoliltapäivin.
Lääketieteen opiskelijoiden mielestä krooninen valtakunnallinen lääkärivaje on ongelma, jota ei ratkaista päättämällä koulutuspaikkojen lukumäärän nostosta ministeriötasolla ja jättämällä toteutus yksin yliopistojen huoleksi.
– Lääkäreiden koulutusmäärän nostolle ei ole yhtään resurssireserviä ainakaan ilman, että opetuksen laatu kärsii. Resurssien äärimmäinen niukkuus näkyy jo tänä päivänä opetuksessa kaiken aikaa. Ryhmäkokojen jatkuva kasvu vaarantaa opetuksen laadun ja tulevan lääkärin ammattitaidon. Näin on varsinkin potilasopetuksessa, jossa opettajan pitäisi yhden esimerkkipotilaan avulla opettaa kymmenelle kandille taitoja, jotka tulisi osata heti töihin mennessä. Opetushenkilöstö on ylityöllistetty ja ryhmäkoot nykyiselläänkin liian isoja, lääketieteen opiskelijat huomauttavat. (EK)
Arkisto
Apteekkarin kauppahuoneessa tekemisen iloa lapsille
|
Tupakaton tammikuu kutsuu
|
Lapsen yskä kestää 25 päivää
|
Nikotiinipurkat eivät lisää sydänriskejä
|
Influenssarokote tehokas pikkulapsilla
|
D-vitamiinin teho pitkäaikaissairauksien estossa kyseenalainen
|
Uusia erityiskorvattavia lääkkeitä diabetekseen
|
Iäkkäiden lääkityksen tietokanta päivittyi
|
Vaihtokelpoisten lista laajenee taas
|
Ritarimerkit Rajaniemelle ja Koskipirtille
|