Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kyselytutkimukset: Suomalaiset valmiita digiterveyteen

Uudistuva terveydenhuolto   13.01.2016 10:45  INKERI HALONEN INGIMAGE

INGIMAGE, INGIMAGE

Puolet suomalaisista uskoo, että digitaalisten terveyspalvelujen merkittävä lisääntyminen vähentää lähiterveyskeskusten käyttöä.

Suomalaisten kiinnostus digitaalisista terveyspalveluista näkyy jo selvästi. Asiaa selvitti syksyn aikana sekä vakuutusyhtiö LähiTapiola että etälääkäripalveluita tuottava MeeDoc kyselytutkimuksilla.

LähiTapiolan mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta uskoo digitaalisten terveyspalvelujen, kuten mobiilisovellusten, videovälitteisten lääkärinvastaanottojen tai omatoimisen mittaamisen, lisääntyvän seuraavien viiden vuoden aikana.

Yhtiön Terveyskatsaus-tutkimuksen mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista on vähintään jossain määrin myös kiinnostuneita käyttämään digitaalisia terveyspalveluita.

– Digitalisaatio tukee sairauksien ennaltaehkäisyä, sillä sovellukset kulkevat ihmisten mukana koko ajan. Lähitulevaisuudessa esimerkiksi laboratoriokokeita tehdään varmasti yhä enemmän itse kotona, ja tulokset lähetetään analysoitavaksi asiantuntijoille, sanoo terveydenhuollon johtaja Jarno Mäkinen LähiTapiolasta.

Digipalvelut vähentävät terveyskeskuksen käyttöä

Puolet suomalaisista uskoo, että digitaalisten terveyspalvelujen merkittävä lisääntyminen vähentää perinteisten lähiterveyskeskusten käyttöä merkittävästi tai ainakin jonkin verran.

– Uskomme, että digitaaliset palvelut korvaavat perinteisiä käyntejä, ja kansainväliset esimerkit osoittavat, että asiakkaalle kokemus voi olla parempi kuin vanhassa mallissa. Videovälitteisellä lääkärinvastaanotolla asiakas voi kokea saavansa lääkärin huomion jopa paremmin kuin perinteisellä käynnillä, Mäkinen sanoo.

LähiTapiola selvitti suomalaisten suhtautumista digitaalisiin terveyspalveluihin syyskuussa 2015. Kyselyyn vastasi 1265 henkilöä, ja sen toteutti YouGov Finland. Tutkimuksen keskimääräinen luottamusväli on +/- 2,4%.

MeeDoc: 40 prosenttia valmiita etädiagnoosiin

Etälääkäripalveluita tarjoavan MeeDocin kyselyn mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista olisi valmis siihen, että lääkäri diagnosoisi heidät etänä esimerkiksi älypuhelinta käyttäen.

Kyselyn mukaan etälääkäri koetaan mieluisaksi vaihtoehdoksi erityisesti silloin, kun kyseessä on pieni vaiva, johon kaivataan nopeaa vastausta. Se on houkutteleva vaihtoehto myös paljon matkusteleville.

Tutkimuksen toteutti tutkimuskeskus Cint. Siihen vastasi reilu tuhat 18–70-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomea.

Arkisto


Albert Wuokon palkinto Jukka Mönkköselle
13.11.2015 17:00 ERJA ELO

Palkitut 13.11.2015 17:00 ERJA ELO


Vesannon apteekista Vuoden Opetusapteekki
13.11.2015 16:30 ERJA ELO

Palkitut 13.11.2015 16:30 ERJA ELO


Farmasian Päivät alkoivat
13.11.2015 09:27 ERJA ELO

Koulutus 13.11.2015 09:27 ERJA ELO


HPV-rokotteiden ja oireyhtymien välillä ei yhteyttä
12.11.2015 12:54 TIINA KUOSA

HPV-rokotteet 12.11.2015 12:54 TIINA KUOSA


Ihmisoikeusaktiivi omistautuu nyt sydämen hyvinvoinnille
12.11.2015 09:36 ERJA ELO

Kansanterveys 12.11.2015 09:36 ERJA ELO


Apteekit auttavat kierrättämään lääkejätettä
11.11.2015 08:14 ERJA ELO

Lääkejätteet 11.11.2015 08:14 ERJA ELO


Eksoten Itkonen: Omaa kehittämistä jatketaan, apteekkien rooli pohdintaan
10.11.2015 14:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.11.2015 14:00 INKERI HALONEN


Lääkehaitat nakersivat elämänlaatua kipua enemmän
10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN

Lääkitys kuntoon 10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN


Kainuun sote: Apteekkien kannattaa tuoda itsensä esiin
10.11.2015 10:10 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.11.2015 10:10 INKERI HALONEN


Miksi palvelupisteet eivät yleisty?
09.11.2015 10:07 VIRPI EKHOLM

Palvelupisteet 09.11.2015 10:07 VIRPI EKHOLM