Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Terveydenhuollon ja lääketeollisuuden sidonnaisuudet julkaistaan
30.05.2016 13:35 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 30.05.2016 13:35 INKERI HALONEN


Soon moro! Tampereen Kirkko-Apteekin henkilökunta ja sijainti saavat asiakkailta kiitosta
30.05.2016 11:00

Apteekki palvelee 30.05.2016 11:00


Apteekin kemikaaliopas uudistui
30.05.2016 09:20 Sanna Siissalo

Apteekki palvelee 30.05.2016 09:20 Sanna Siissalo


K- ja S-ryhmä antavat lääkeostoista luvattomasti bonusta
27.05.2016 14:27 ERJA ELO

Tupakoinnin lopetus 27.05.2016 14:27 ERJA ELO


Apteekkariliitto jakoi yli 40 000 euroa apurahoja
27.05.2016 12:08

Apurahat 27.05.2016 12:08


Palvelut yleistyvät Euroopan apteekeissa
27.05.2016 11:00 INKERI HALONEN

Apteekin erillispalvelut 27.05.2016 11:00 INKERI HALONEN


Palvelumuotoilu muuttaa asiakaskokemuksen apteekissakin
27.05.2016 09:02 ERJA ELO

Apteekki palvelee 27.05.2016 09:02 ERJA ELO


Lohduton vanhus psyykenlääkkeiden vankina
26.05.2016 11:28 NIINA LAINE

Lääkitys kuntoon 26.05.2016 11:28 NIINA LAINE


Varayhteys pelastaa asiakaspalvelun tietoliikennekatkoksen aikana
26.05.2016 09:03 ERJA ELO

Digitalisaatio 26.05.2016 09:03 ERJA ELO


Omenamehu riittää ripulilapsen nesteytykseen
25.05.2016 08:22 UUTISPALVELU DUODECIM

Itsehoito 25.05.2016 08:22 UUTISPALVELU DUODECIM