Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Psyykenlääkkeiden käyttö vähenee
07.06.2016 10:10 INKERI HALONEN

Lääkehoito 07.06.2016 10:10 INKERI HALONEN


Virtuaalisairaala tukee erikoissairaanhoitoa
07.06.2016 09:35 ERJA ELO

Digitalisaatio 07.06.2016 09:35 ERJA ELO


Apteekkarilehden uutisointia seurataan yhä mieluiten lehdestä
06.06.2016 13:23 INKERI HALONEN

Lukijatutkimus 06.06.2016 13:23 INKERI HALONEN


Kohta koneäly päättelee, millaista hoitoa tarvitset
06.06.2016 09:01 ERJA ELO

Digitalisaatio 06.06.2016 09:01 ERJA ELO


Karpalomehu ehkäisee virtsatieinfektion uusiutumista
03.06.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Itsehoito 03.06.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Viranomaisselvitykset käynnissä – puhelinmyyntifirmaa luullaan apteekiksi
02.06.2016 13:58 INKERI HALONEN

valeapteekki 02.06.2016 13:58 INKERI HALONEN


Itselääkityksen uudet ohjeet lyhentävät jonoja terveyskeskuksissa
02.06.2016 10:24 ERJA ELO

Itsehoito 02.06.2016 10:24 ERJA ELO


Farmasialiitto hylkäsi Aptan neuvotteluesityksen
02.06.2016 10:02 INKERI HALONEN

työmarkkinat 02.06.2016 10:02 INKERI HALONEN


Myös rinnakkaislääkeyritysten yhteistyö terveydenhuollon kanssa avoimeksi
31.05.2016 13:00 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 31.05.2016 13:00 INKERI HALONEN


Terveydenhuollon ja lääketeollisuuden yhteistyön arvo vajaat 30 miljoonaa euroa
31.05.2016 10:35 INKERI HALONEN

Ammattietiikka 31.05.2016 10:35 INKERI HALONEN