Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kohta koneäly päättelee, millaista hoitoa tarvitset

Digitalisaatio   06.06.2016 09:01  ERJA ELO INGIMAGE

INGIMAGE,

Sähköinen terveyskeskus saadaan jokaisen suomalaisen käyttöön vuonna 2018. Hoidon tarvetta arvioiva koneäly päättelee algoritmien avulla, voiko potilas hoitaa vaivaansa itsenäisesti.

Aina ei ole helppo arvioida itse, millaisen vaivan kanssa on syytä lähteä lääkäriin. Parin vuoden kuluttua neuvoa voi kysyä sähköiseltä terveysasemalta.

Asiakas kirjautuu sähköiseen palveluun ja vastaa annettuihin kysymyksiin. Vastauksista ja henkilön taustatiedoista riippuen matemaattinen algoritmi ohjaa potilasta joko hoitamaan vaivaansa itsenäisesti tai varaamaan ajan terveydenhuollon ammattilaiselle.

Ohjeistus on yksilöllinen, sillä digipalvelu yhdistää potilastietojärjestelmissä olevat taustatiedot asiantuntijatietoon ja kuntalaisten itse keräämään terveysdataan, jos sellaista on kertynyt.

Sähköinen oirekartoitus ei ole vielä rutiinikäytössä, mutta sellaista rakennetaan Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut (ODA) -hankkeessa.

Sähköinen terveyskeskus on tarkoitus saada jokaisen suomalaisen käyttöön vuonna 2018.

– Palvelun kautta ei arvioida vakavia oireita, vaan palvelu kohdistetaan terveyskeskusten volyymikäyntisyihin, joita ovat yskä, kurkkukipu, ylähengitystieinfektiot, tuki- ja liikuntaelinoireet, sukupuolitaudit, korvakipu, silmätulehduksen oireet ja virtsatieinfektiot, kertoo ODA-hankkeen projektijohtaja Hanna Nordlund.

Voiko koneälyn arvioon luottaa?

Sähköisessä terveyskeskuksessa hoidontarpeen arviointeja tekee lääkinnällinen laite.

Kuka vastaa, jos koneäly tekee virheen? Mitä jos se ohjaa ihmiseen jatkamaan itsehoitoa, vaikka oireet vaatisivat lääkärikäynnin. Nordlund luottaa laitteeseen.

– Arviointeja tekevän lääkinnällisen laitteen pitää läpäistä tarkka viranomaisprosessi. Asiakkaalla on myös aina mahdollisuus ottaa yhteyttä, jos huoli jää painamaan, hän sanoo.

Monisairailla kymmeniä käyntejä vuodessa

Sähköistä terveyskeskusta pääsevät testaamaan ensimmäisten joukossa espoolaiset. Kaupunki on jo parin vuoden ajan tarjonnut kuntalaisille verkossa itse tehtävää terveystarkastusta ja terveysvalmennusta.

ODA:n myötä palvelutarjonta laajenee terveyspalveluista sosiaalipalveluihin. Tarjolle tulevat esimerkiksi laaja sähköinen hyvinvointitarkastus ja -suunnitelma, jotka ottavat huomioon ihmisen kokonaistilanteen.

– Esimerkiksi pelkkä korkean verenpaineen hoito ei välttämättä riitä, jos potilas on työtön, rahaton ja ilman sosiaalisia kontakteja, havainnollistaa Nordlund.

ODA-hankkeen taustalla on ajatus, että ihmiset ottavat enemmän vastuuta hyvinvoinnistaan sähköisen palvelun ja ammattilaisten tukemana.

Espoo pyrkii tavoittamaan digipalveluilla 260 000 asukkaansa joukosta ne 10 prosenttia, jotka käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluiden resursseista 80 prosenttia.

Monisairailla saattaa olla vuoden aikana useita kymmeniä sairauteensa liittyviä yhteydenottoja terveydenhuoltoon.

Joka viides käynti tai soitto voidaan välttää

Osa rutiinikäynneistä, esimerkiksi verenpaineen mittauksista, voidaan korvata kotona tehtävillä seurannoilla, joista tieto siirtyy automaattisesti ammattilaiselle asiakkaan näin halutessa.

Jos seurannoissa ilmenee poikkeamia, voidaan ongelmiin puuttua ennen kuin ongelma pahenee.

– Digipalvelujen kautta voimme vähentää sote-palveluihin tulevien puhelujen ja käyntien määrää 20 prosenttia. Myös vastaanottoihin käytettyä aikaa voidaan tehostaa 15–25 prosenttia, kun hoitohenkilökunnalla on paremmat taustatiedot asiakkaista. Näin myös palvelun laatu paranee, Nordlund uskoo.

KPMG:n tekemän kustannushyötyanalyysin perusteella ODA-palvelukokonaisuuden suorat kustannushyödyt ovat koko Suomen tasolla lähes 100 miljoonaa euroa, kun palvelu saadaan laajasti käyttöön.

Säästö on huomattavasi suurempi, jos mukaan otetaan epäsuorat hyödyt, jotka tulevat ennaltaehkäisyn kautta ja kansalaisten hyvinvoinnista.

Arkisto


Ruotsissa kaupat ovat myyneet laittomia lääkkeitä luvattomasti
21.06.2016 10:00 TIINA KUOSA, INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 21.06.2016 10:00 TIINA KUOSA, INKERI HALONEN


Huoli stumppauksen lääkehoidon haitoista hälveni
20.06.2016 15:02 VIRPI EKHOLM

Tupakoinnin lopetus 20.06.2016 15:02 VIRPI EKHOLM


Tulevaisuuden vanhus on ketterä digiasioissa
20.06.2016 09:32 ERJA ELO

Digitalisaatio 20.06.2016 09:32 ERJA ELO


Fimea: Apteekit avuksi etälääkärikokeiluihin
16.06.2016 11:23 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 16.06.2016 11:23 INKERI HALONEN


Mobiilit terveyssovellukset – onko niistä oikeasti hyötyä?
16.06.2016 10:20 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 16.06.2016 10:20 INKERI HALONEN


Tutkimus kertoo - näin sähköinen resepti on muuttanut työnkuvia apteekeissa
15.06.2016 08:41 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 15.06.2016 08:41 INKERI HALONEN


Voiko vakuutus toimia itsehoidon motivaattorina?
14.06.2016 14:53 INKERI HALONEN

Itsehoito 14.06.2016 14:53 INKERI HALONEN


Mikä motivoi ihmistä hoitamaan itseään?
13.06.2016 10:00 INKERI HALONEN

Itsehoito 13.06.2016 10:00 INKERI HALONEN


Heikko kädenpuristus ennustaa lyhyempää elämää
13.06.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

Kansanterveys 13.06.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM


Ranskalaiset valmiita apteekkirokotuksiin
09.06.2016 15:28 INKERI HALONEN

Influenssarokotus 09.06.2016 15:28 INKERI HALONEN