Klikin puhelinpalvelut on lopetettu kannattamattomina
19.01.2015 08:10 ISTOCKPHOTO
Klikin verkkopalvelua kehitetään edelleen yhteistyössä lääkealan toimijoiden kanssa.
Lääketietokeskuksen ja Itä-Suomen yliopiston yhdessä perustama Kansallinen Lääkeinformaatiokeskus on sulkenut puhelinpalvelunsa taloudellisten syiden takia. Keskuksen eli tutummin Klikin kaikille avoin yleinen puhelinlinja lopetettiin viime syksynä.
Keskus aloitti toimintansa vuoden 2012 alussa. Se jatkoi tuolloin Kuopion lääkeinformaatiokeskuksen lääkeneuvontapalveluita.
– Vaikka käyttäjiltä saatiin erittäin positiivista palautetta ja puhelumäärät kasvoivat, niin asiakasmäärät eivät riittäneet kattamaan vuoden jokaisena päivänä kahdeksasta kymmeneen palvelleen keskuksen kustannuksia, Lääketietokeskuksen toimitusjohtaja ja Klikin hallituksen puheenjohtaja Minna Palhamo kertoo.
Palhamon mukaan palvelun jatkuminen entisessä laajuudessaan olisi edellyttänyt rahoitusta esimerkiksi samaan tapaan kuin Myrkytystietokeskuksen toiminta.
Palhamo kertoo, että Klikin tietopankki, jossa on dokumentoituna 110 000 kysymys-vastaus-paria on jatkossa tutkimuskäytössä. Klikin verkkopalvelua kehitetään edelleen yhteistyössä lääkealan toimijoiden kanssa.
Klik palveli kaikkia suomalaisia lääkkeisiin liittyvissä kysymyksissä ja tarjosi käytännönläheistä lääkeneuvontaa. Terveydenhuollon ammattilaiset kysyivät palvelusta esimerkiksi erityisluvallisten lääkkeiden käytöstä ja hakea apua lääkkeiden tunnistamiseen.
INKERI HALONEN
Arkisto
Leirakselle uusi toimitusjohtaja
|
Eläimille yhä enemmän mikrobilääkkeitä
|
Tamro fundeeraa Ruotsin-markkinoita
|
Ihmiset kaipaavat henkilökohtaista tukea painonhallintaan
|
GSK:lta 50 miljoonaa Pandemrix-rokoteannosta WHO:lle
|
eArkisto lykkääntyy
|
Ulla Närhistä Vuoden Proviisori
|
Lääkeyritykset suostumassa ennakkosensuuriin
|
Hoitajaresepti eduskunnalle lähiviikkoina
|
Tamiflu-suspensio valmistetaan mieluiten apteekissa
|