Kelan Kanta-palveluita häiritty toistuvasti
sähköinen resepti 15.10.2016 18:05 ERKKI KOSTIAINEN INIMAGE
Kelan Kanta-palvelut ovat viime päivinä joutuneet toistuvasti palvelunestohyökkäysten kohteeksi.
Lauantaiaamuna (15.10.) häiriö kesti puolitoista tuntia ja illalla vähän yli puoli tuntia. Apteekeissa häiriöt ovat vaikuttaneet suorakorvaustietojen kyselypalveluun ja estäneet tai häirinneet sähköisten reseptien toimittamista.
Apteekkariliitto muistuttaa, että apteekeilla on yhteiset toimintaohjeet poikkeuksellisten tilanteiden varalle. Ohjeilla varmistetaan elintärkeän lääkehoidon keskeytyksetön jatkuminen Kelan Reseptikeskuksen häiriön aikana.
Jos reseptilääkkeen tarve on välitön, lääke voidaan toimittaa apteekin harkinnan mukaan asiakkaalla olevan potilasohjeen tai reseptiyhteenvedon perusteella. Tällöin apteekki tekee toimitusmerkinnät jälkikäteen Kelan Reseptikeskukseen.
Häiriötilanteessa lääkäri voi antaa myös puhelinreseptin apteekkiin tai määrätä lääkkeen paperireseptillä.
Jos lääkkeen tarve ei ole välitön häiriön aikana, Apteekkariliitto suosittelee asiointia myöhemmin samana tai seuraavana päivänä häiriön päätyttyä.
Kela tiedottaa häiriöistä Kanta-sivuillaan (http://www.kanta.fi/fi/hairiotiedotteet)
Aiheesta myös
Arkisto
Etulinjassa - näin koronaepidemian alku koettiin apteekeissa
|
Suomalaiset kehittäisivät apteekkeja osana terveydenhuoltoa
|
Elinsiirtolääkkeistä apua COVID-19-tautiin?
|
Rutiinitarkastuksessa karsiutui kaksi lääkettä
|
Koronaviruksen hiljentämässä apteekissa opiskellaan ahkerasti
|
Apteekkariliiton jäsenapteekit mukaan Helsinki-avun yhteistyöhön
|
Väärä tieto leviää kuin virus itse
|
Koronaepidemia hiljensi myös osan apteekeista
|
Ensin tultiin joukolla apteekkiin, sitten ryhdyttiin tilaamaan lääkkeet kotiin
|
Apteekkihenkilöstö koronavirustestauksen piiriin
|