Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hyvä palvelu tuo asiakkaan takaisin apteekkiin

Apteekki palvelee   13.10.2015 11:15  ERJA ELO KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekit ovat saaneet hyvän tuloksen tuoreessa tutkimuksessa, jossa kysyttiin suomalaisten halukkuutta suositella palveluja. Taakse jäivät niin vakuutusyhtiöt kuin lääkäriasematkin.

Suuri osa suomalaisista arvostaa apteekeista saamaansa palvelua niin paljon, että on valmis asioimaan apteekissa uudestaan ja suosittelemaan asiointia myös ystävilleen tai kollegoilleen.

– Apteekkien asiakkaiden suositteluhalukkuus on varsin korkea. Eri toimialoihinkin verrattuna apteekit sijoittuivat kärkipäähän. ”Suosittelijoita” oli peräti 52 % vastanneista, kun ”ei-suosittelijoiden” osuus oli vain 12 %, toteaa tutkimusjohtaja Tomi Ronkainen IRO Researchilta.

Loput vastanneista suhtautuivat apteekista saamaansa palveluun neutraalisti.

Apteekit kolmanneksi parhaita

Tutkimuksessa suositteluhalukkuutta mitattiin NPS-luvulla (Net Promoter Score eli nettosuositteluluku). Parhaiten pärjäsivät mediat, joiden saama suositteluluku on 52, toisena tulivat pankit tuloksella 42 ja kolmanneksi ylsivät apteekit luvulla 40.

Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 23 toimialaa, tuotetta tai tuotemerkkiä. Apteekkien taakse jäivät toimialoista esimerkiksi vakuutusyhtiöt ja elintarvikeliikkeet, jotka saivat tuloksen 32. Lääkäriasemat ja rautakaupat pääsivät lukuun 19.

NPS on yksi mittareista, joilla Apteekkariliiton jäsenapteekit seuraavat asiakastyytyväisyyttä.

Apteekit ovat panostaneet viime vuosina paljon asiakaspalvelun kehittämiseen, kertoo Apteekkariliiton brand manager Katariina Kalsta.

– Tavoitteena on, että asiakas saisi aina apteekin asiantuntijalta tarvitsemaansa palvelua ja lääkeneuvontaa. Tuore tutkimus osoitti, että hyvä palvelu on tärkeää myös apteekin asiakkaiden mielestä.

Suomalaiset tyytyväisiä apteekin palveluun

Apteekkien ”suosittelijat” kiittivät erityisesti palvelua (55 %), apteekin sijaintia, henkilökunnan ystävällisyyttä, osaamista, luotettavuutta ja neuvontaa. Myös asioinnin sujuvuus ja valikoiman laajuus olivat mukana perusteluissa.

– Tiedämme aikaisemmista tutkimuksista, että apteekin sijainnilla on asiakkaalle iso merkitys. Nyt oli hienoa saada tyytyväisiltä asiakkailta palautetta siitä, että he ovat tyytyväisiä erityisesti apteekin tarjoamaan palveluun, henkilökunnan ystävällisyyteen ja osaamiseen, Kalsta sanoo.

Apteekit palvelevat kaikkia suomalaisia. Tutkimuksen mukaan kuluneen kahden vuoden aikana apteekissa oli asioinut lähes jokainen täysi-ikäinen suomalainen. Naisista apteekissa oli asioinut 99 % ja miehistäkin 95 %. Iällä tai asuinpaikalla ei ollut suurtakaan merkitystä asiointiin.

IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus tehdään Internetissä IRO Reseach Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Otos painotetaan siten, että se edustaa suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.

Arkisto


Laatutyö kampitti karanteenin
06.11.2020 08:42 TARU VANHALA

Apteekkityö 06.11.2020 08:42 TARU VANHALA


Biologiset lääkkeet helpottavat vaikean astman oireita
05.11.2020 09:20 VIRPI EKHOLM

astma 05.11.2020 09:20 VIRPI EKHOLM


Tutkimus: Ibuprofeeni voi olla parasetamolia parempi pienten lasten kivun ja kuumeen hoidossa
03.11.2020 13:19 UUTISPALVELU DUODECIM

kipulääkkeet 03.11.2020 13:19 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekeista kertyi veroja liki 400 miljoonaa euroa
03.11.2020 08:37 ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 03.11.2020 08:37 ERKKI KOSTIAINEN


Huolena väsymys ja verenvuodot
02.11.2020 14:17 Satu Muhonen

Lääkitys kuntoon 02.11.2020 14:17 Satu Muhonen


Ruotsissa suljettiin kaksi apteekkia vakavien puutteiden takia
30.10.2020 10:14 HANNA HYVÄRINEN

Lääkitysturvallisuus 30.10.2020 10:14 HANNA HYVÄRINEN


Nenäpäivää tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan
30.10.2020 08:46 HANNA HYVÄRINEN

Nenäpäivä 30.10.2020 08:46 HANNA HYVÄRINEN


Lipoproteiini (a) – uusi merkittävä sydänriski?
28.10.2020 11:20 VIRPI EKHOLM

sydän 28.10.2020 11:20 VIRPI EKHOLM


Verkkoapteekki kasvaa kohisten Ruotsissa
27.10.2020 09:10 KYÖSTI HAGERT, HANNA HYVÄRINEN

Ruotsi 27.10.2020 09:10 KYÖSTI HAGERT, HANNA HYVÄRINEN


Tutkimus: Sähköinen resepti parantaa lääkehoidon laatua
26.10.2020 09:06 HANNA HYVÄRINEN

Lääkitysturvallisuus 26.10.2020 09:06 HANNA HYVÄRINEN