Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hyvä palvelu tuo asiakkaan takaisin apteekkiin

Apteekki palvelee   13.10.2015 11:15  ERJA ELO KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekit ovat saaneet hyvän tuloksen tuoreessa tutkimuksessa, jossa kysyttiin suomalaisten halukkuutta suositella palveluja. Taakse jäivät niin vakuutusyhtiöt kuin lääkäriasematkin.

Suuri osa suomalaisista arvostaa apteekeista saamaansa palvelua niin paljon, että on valmis asioimaan apteekissa uudestaan ja suosittelemaan asiointia myös ystävilleen tai kollegoilleen.

– Apteekkien asiakkaiden suositteluhalukkuus on varsin korkea. Eri toimialoihinkin verrattuna apteekit sijoittuivat kärkipäähän. ”Suosittelijoita” oli peräti 52 % vastanneista, kun ”ei-suosittelijoiden” osuus oli vain 12 %, toteaa tutkimusjohtaja Tomi Ronkainen IRO Researchilta.

Loput vastanneista suhtautuivat apteekista saamaansa palveluun neutraalisti.

Apteekit kolmanneksi parhaita

Tutkimuksessa suositteluhalukkuutta mitattiin NPS-luvulla (Net Promoter Score eli nettosuositteluluku). Parhaiten pärjäsivät mediat, joiden saama suositteluluku on 52, toisena tulivat pankit tuloksella 42 ja kolmanneksi ylsivät apteekit luvulla 40.

Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 23 toimialaa, tuotetta tai tuotemerkkiä. Apteekkien taakse jäivät toimialoista esimerkiksi vakuutusyhtiöt ja elintarvikeliikkeet, jotka saivat tuloksen 32. Lääkäriasemat ja rautakaupat pääsivät lukuun 19.

NPS on yksi mittareista, joilla Apteekkariliiton jäsenapteekit seuraavat asiakastyytyväisyyttä.

Apteekit ovat panostaneet viime vuosina paljon asiakaspalvelun kehittämiseen, kertoo Apteekkariliiton brand manager Katariina Kalsta.

– Tavoitteena on, että asiakas saisi aina apteekin asiantuntijalta tarvitsemaansa palvelua ja lääkeneuvontaa. Tuore tutkimus osoitti, että hyvä palvelu on tärkeää myös apteekin asiakkaiden mielestä.

Suomalaiset tyytyväisiä apteekin palveluun

Apteekkien ”suosittelijat” kiittivät erityisesti palvelua (55 %), apteekin sijaintia, henkilökunnan ystävällisyyttä, osaamista, luotettavuutta ja neuvontaa. Myös asioinnin sujuvuus ja valikoiman laajuus olivat mukana perusteluissa.

– Tiedämme aikaisemmista tutkimuksista, että apteekin sijainnilla on asiakkaalle iso merkitys. Nyt oli hienoa saada tyytyväisiltä asiakkailta palautetta siitä, että he ovat tyytyväisiä erityisesti apteekin tarjoamaan palveluun, henkilökunnan ystävällisyyteen ja osaamiseen, Kalsta sanoo.

Apteekit palvelevat kaikkia suomalaisia. Tutkimuksen mukaan kuluneen kahden vuoden aikana apteekissa oli asioinut lähes jokainen täysi-ikäinen suomalainen. Naisista apteekissa oli asioinut 99 % ja miehistäkin 95 %. Iällä tai asuinpaikalla ei ollut suurtakaan merkitystä asiointiin.

IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus tehdään Internetissä IRO Reseach Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Otos painotetaan siten, että se edustaa suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.

Arkisto


Miten lääkerahat kulkevat vuonna 2019?
14.12.2015 13:27 ERJA ELO

Lääkekorvaukset 14.12.2015 13:27 ERJA ELO


Riitta Andersinin muotokuva pääsi herraseuraan
11.12.2015 15:26 ERJA ELO

Apteekkariliitto 11.12.2015 15:26 ERJA ELO


Pekka Karttusesta apteekkineuvos
11.12.2015 14:00 INKERI HALONEN

Arvonimet 11.12.2015 14:00 INKERI HALONEN


Lääkereseptin voi pian kirjoittaa myös mobiilisti
11.12.2015 12:06 VIRPI EKHOLM

sähköinen resepti 11.12.2015 12:06 VIRPI EKHOLM


Ranskalaisen kapselivalmistajan ongelmista ei lisätoimia Suomessa
09.12.2015 12:36 TIINA KUOSA

Lääketurvallisuus 09.12.2015 12:36 TIINA KUOSA


Verkossa pärjää pienikin
09.12.2015 08:31 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 09.12.2015 08:31 ERJA ELO


Apteekit keskivahvoja digiosaajia
08.12.2015 09:51 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 08.12.2015 09:51 ERJA ELO


Keuhkoahtaumataudin oma teemapäivä helppo järjestää
07.12.2015 12:16 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 07.12.2015 12:16 INKERI HALONEN


Keuhkosairauksien hoitoon mallia Porvoosta
07.12.2015 11:15 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.12.2015 11:15 INKERI HALONEN


Liikuttavan hyvää palvelua apteekista
04.12.2015 12:00 ERJA ELO

Apteekki palvelee 04.12.2015 12:00 ERJA ELO