Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hyvä palvelu tuo asiakkaan takaisin apteekkiin

Apteekki palvelee   13.10.2015 11:15  ERJA ELO KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekit ovat saaneet hyvän tuloksen tuoreessa tutkimuksessa, jossa kysyttiin suomalaisten halukkuutta suositella palveluja. Taakse jäivät niin vakuutusyhtiöt kuin lääkäriasematkin.

Suuri osa suomalaisista arvostaa apteekeista saamaansa palvelua niin paljon, että on valmis asioimaan apteekissa uudestaan ja suosittelemaan asiointia myös ystävilleen tai kollegoilleen.

– Apteekkien asiakkaiden suositteluhalukkuus on varsin korkea. Eri toimialoihinkin verrattuna apteekit sijoittuivat kärkipäähän. ”Suosittelijoita” oli peräti 52 % vastanneista, kun ”ei-suosittelijoiden” osuus oli vain 12 %, toteaa tutkimusjohtaja Tomi Ronkainen IRO Researchilta.

Loput vastanneista suhtautuivat apteekista saamaansa palveluun neutraalisti.

Apteekit kolmanneksi parhaita

Tutkimuksessa suositteluhalukkuutta mitattiin NPS-luvulla (Net Promoter Score eli nettosuositteluluku). Parhaiten pärjäsivät mediat, joiden saama suositteluluku on 52, toisena tulivat pankit tuloksella 42 ja kolmanneksi ylsivät apteekit luvulla 40.

Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 23 toimialaa, tuotetta tai tuotemerkkiä. Apteekkien taakse jäivät toimialoista esimerkiksi vakuutusyhtiöt ja elintarvikeliikkeet, jotka saivat tuloksen 32. Lääkäriasemat ja rautakaupat pääsivät lukuun 19.

NPS on yksi mittareista, joilla Apteekkariliiton jäsenapteekit seuraavat asiakastyytyväisyyttä.

Apteekit ovat panostaneet viime vuosina paljon asiakaspalvelun kehittämiseen, kertoo Apteekkariliiton brand manager Katariina Kalsta.

– Tavoitteena on, että asiakas saisi aina apteekin asiantuntijalta tarvitsemaansa palvelua ja lääkeneuvontaa. Tuore tutkimus osoitti, että hyvä palvelu on tärkeää myös apteekin asiakkaiden mielestä.

Suomalaiset tyytyväisiä apteekin palveluun

Apteekkien ”suosittelijat” kiittivät erityisesti palvelua (55 %), apteekin sijaintia, henkilökunnan ystävällisyyttä, osaamista, luotettavuutta ja neuvontaa. Myös asioinnin sujuvuus ja valikoiman laajuus olivat mukana perusteluissa.

– Tiedämme aikaisemmista tutkimuksista, että apteekin sijainnilla on asiakkaalle iso merkitys. Nyt oli hienoa saada tyytyväisiltä asiakkailta palautetta siitä, että he ovat tyytyväisiä erityisesti apteekin tarjoamaan palveluun, henkilökunnan ystävällisyyteen ja osaamiseen, Kalsta sanoo.

Apteekit palvelevat kaikkia suomalaisia. Tutkimuksen mukaan kuluneen kahden vuoden aikana apteekissa oli asioinut lähes jokainen täysi-ikäinen suomalainen. Naisista apteekissa oli asioinut 99 % ja miehistäkin 95 %. Iällä tai asuinpaikalla ei ollut suurtakaan merkitystä asiointiin.

IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus tehdään Internetissä IRO Reseach Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Otos painotetaan siten, että se edustaa suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.

Arkisto


Lääkkeen saa apteekista lähes aina saman tien
11.04.2017 10:54

toimitusvarmuus 11.04.2017 10:54


Apteekin ammattilaisille menestystä kuntavaaleissa
11.04.2017 10:13 ERJA ELO

11.04.2017 10:13 ERJA ELO


Professori: Apteekin omistajan pitää olla proviisori
10.04.2017 09:30 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 10.04.2017 09:30 ERJA ELO


Myös suomalaisprofessori varoittaa ”buranan” vapaasta myynnistä
07.04.2017 09:50 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 07.04.2017 09:50 VIRPI EKHOLM


Uusi laaja tutkimus etsii ratkaisuja lääkejäämien vähentämiseksi
06.04.2017 13:05 INKERI HALONEN

Ympäristö 06.04.2017 13:05 INKERI HALONEN


Kelan pääjohtaja: "Lääkkeiden käyttö vaatii hyvän neuvonnan, ei vapautusta"
06.04.2017 09:03 ERJA ELO

Sidosryhmät 06.04.2017 09:03 ERJA ELO


Tamro pysyy apteekkien kumppanina
05.04.2017 12:31 ERJA ELO

tukkuliikkeet 05.04.2017 12:31 ERJA ELO


Suomalaiset arvostavat apteekin neuvontaa
04.04.2017 10:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 04.04.2017 10:00 INKERI HALONEN


D-vitamiinilisän tarve vaihtelee yksilöllisesti - testiä vasteen mittaamiseen kehitetään
03.04.2017 09:55 VIRPI EKHOLM

D-vitamiini 03.04.2017 09:55 VIRPI EKHOLM


Ylipaino ja raskausdiabetes yhteydessä myöhemmin ilmaantuviin aineenvaihduntahäiriöihin
31.03.2017 09:29 ERJA ELO

diabetes 31.03.2017 09:29 ERJA ELO