Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Lähiapteekki palvelee ketterästi

Pääkirjoitus   04.12.2020 07:54  Sari Westermarck

APTEEKIT ovat olleet auki ja palvelleet asiakkaita normaalisti koko koronapandemian ajan. Apteekin henkilöstö on ollut apteekissa asiakaspalvelutyössä, ”lähitöissä”, kuten muutkin terveydenhuollon ammattilaiset. Suomen apteekit ovat korona-aikana pystyneet toimimaan ja palvelemaan asiakkaita kansainvälisesti verrattuna poikkeuksellisen hyvin. Samalla on kehitetty uusia ketteriä palvelutapoja.

Pandemian aikana etäasiointi lähiapteekkien kanssa on lisääntynyt. Samalla, kun verkkoapteekkien lukumäärä on kasvanut, verkkoapteekkien palvelua ja noutolokeroita käytetään koko ajan enemmän. Apteekit tekevät kotiinkuljetuksia lähialueelle, ja puhelinasioinnin sallimisen myötä ketteryys lääkkeiden toimittamiseen on lisääntynyt. Asiakas voi noutaa lääkkeet apteekista tai pyytää toimituksen apteekin ulkopuolelle.

Osa apteekkien asiakkaista, pääasiassa kotihoidon ja hoitokotien asiakkaat, käyttävät annosjakelupalvelua. Palvelun käyttö lisääntyy koko ajan, sillä se mahdollistaa kotona asumisen pidempään. Annosjakelulääkkeet toimitetaan apteekista yleensä kahden viikon ajaksi, ja asiakas saa valmiiksi lääkkeet päiväkohtaisesti ja oikeille ottoajoille jaettuna. Näin ikäihmisen on helppo ottaa lääkkeet kotona oikein.

LÄHIAPTEEKKI palvelee ketterästi, digitalisoi ja kehittää palveluaan. Apteekkien toimintaa kehitetään tulevaisuudessa lääkeasioiden tiekartan mukaisesti, tiiviinä osana terveydenhuoltoa.

Apteekeissa on Terveyspisteitä, joissa on rokotettu asiakkaita tähänkin saakka, mutta rokotuspalvelua olisi mahdollista entisestään laajentaa.

Uusien toimintamallien käyttöönoton yhteydessä apteekin perustehtävä ei muutu, mutta lähiapteekki huolehtii yhä enemmän asiakkaan kokonaislääkityksestä. Verkkoapteekkitoimitusten yhteydessä tarkistetaan, että toimitettavat lääkkeet ja esimerkiksi vitamiinit ovat yhteensopivia asiakkaan kokonaislääkityksen kanssa. Annosjakelulääkkeiden toimituksen yhteydessä tarkistetaan myös, että annosjaeltavissa lääkkeissä ei ole haitallisia päällekkäisyyksiä asiakkaan muiden käytössä olevien lääkkeiden kanssa.

Arjen asiakaspalvelutyössä lähiapteekissa varmistetaan, että itsehoitolääkkeet ja ravintolisät ovat sopivia asiakkaan peruslääkityksen kanssa. Asiakas saa lääkkeiden mukana aina ohjeet lääkkeiden oikeaan ja turvalliseen käyttöön.

APTEEKIT VOISIVAT olla vieläkin enemmän yhteiskunnan apuna esimerkiksi kausi-influenssarokotusten antamisessa. Apteekeissa on Terveyspisteitä, joissa on rokotettu asiakkaita tähänkin saakka, mutta rokotuspalvelua olisi mahdollista entisestään laajentaa. Suomessa on laaja apteekkiverkosto, joten rokotuspisteiden määrää olisi mahdollista lisätä ja madaltaa kynnystä tulla rokotukseen.

Lähiapteekki on tärkeä osa terveydenhuoltoa. Kysymmekin asiakkailtamme ja yhteistyökumppaneiltamme, kuinka voimme palvella vieläkin paremmin.

Kirjoittaja on Apteekkariliiton 2. varapuheenjohtaja.

Närapoteket betjänar smidigt

APOTEKEN har varit öppna och betjänat kunderna normalt under hela coronapandemin. Apotekspersonalen har utfört kundbetjäningsarbete, ”närarbete”, precis som andra inom hälsovården. Internationellt sett har Finlands apotek under coronatiden kunnat fungera och betjäna sina kunder exceptionellt väl. Samtidigt har vi utvecklat nya behändiga serviceformer.

Under pandemin har uträttandet av ärenden på distans ökat i närapoteken. Samtidigt som nätapotekens antal har ökat har också utnyttjandet av nätapotekens tjänster och hämtfacken ökat. Apoteken gör hemtransporter i närområdena och i och med att ärenden får skötas per telefon kan läkemedel expedieras flexiblare. Kunden kan hämta läkemedlen på apoteket eller be om leverans utanför apoteket.

En del av apotekens kunder, framför allt kunder i hemvården och vårdhem, använder dosdispensering. Tjänsten används allt mer eftersom den gör det möjligt att bo hemma längre. De dosdispenserade läkemedlen levereras vanligen för två veckor åt gången och kunden får läkemedlen färdigt delade och packade separat för varje tagningstillfälle. Det gör det lättare för åldringar att ta läkemedlen rätt.

NÄRAPOTEKET betjänar smidigt, digitaliserar och utvecklar sina tjänster. Apotekens verksamhet utvecklas i framtiden enligt färdplanen för läkemedelsfrågor, som en del av hälsovården.

Apoteken har Hälsopunkter där man redan vaccinerat kunder, men vaccinationstjänsten kunde utvidgas ytterligare.

När nya verksamhetssätt tas i bruk förändras inte apotekets primära uppgift, men närapoteket sköter allt mer kundens helhetsmedicinering. I samband med nätapoteksexpedition kontrolleras att läkemedel och till exempel vitaminer passar in i kundens helhetsmedicinering. Vid expedition av dosdispenserade läkemedel kontrolleras också att de dosdispenserade läkemedlen inte har negativa överlappningar med kundens andra läkemedel.

I den dagliga kundservicen på närapoteket försäkrar vi oss om att egenvårdsläkemedel och kosttillskott passar ihop med kundens receptmediciner. Med läkemedlen får kunden alltid anvisningar om hur läkemedlen ska användas rätt och tryggt.

APOTEKEN SKULLE kunna vara till ännu större hjälp i samhället till exempel genom att vaccinera mot säsongsinfluensa. Apoteken har Hälsopunkter där man redan vaccinerat kunder, men vaccinationstjänsten kunde utvidgas ytterligare. Finland har ett omfattande apoteksnät, så vi kunde öka antalet vaccinationspunkter och göra tröskeln lägre till att vaccinera sig.

Närapoteket är en viktig del av hälsovården. Därför frågar vi också våra kunder och samarbetspartner hur vi kunde betjäna ännu bättre.

Skribenten är andra viceordförande i Apotekareförbundet.


Somessa kokonaisuus unohtuu
28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

Omat blogit 22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

Omat blogit 03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

Apteekkijärjestelmä 14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

Verotus 04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

Saatavuusongelmat 23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN