Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin

Digitalisaatio   15.05.2017 09:30  ERJA ELO EIJA HILTUNEN

EIJA HILTUNEN, Ilomantsin apteekissa farmaseutti Iiro Jäppinen ja kotihoidon hoitaja Reima Leinonen.

Kotihoidon hoitaja Reima Leinonen haki lääkkeet farmaseutti Iiro Jäppiseltä.

Uuden digitaalisen tilauspalvelun ansiosta Ilomantsin apteekki vastaanottaa hoivakodeilta lääketilauksia jopa keskellä yötä.

Hoivakodit ja kotihoito ovat apteekeille tärkeitä asiakkaita ja kumppaneita, mutta toisinaan hoitajien hajanaiset lääketilaukset aiheuttavat apteekeissa ylimääräistä työtä.

Tavallista on, että saman yksikön hoitajat tekevät toisistaan tietämättä päällekkäisiä tilauksia.

Selvittelyä vaativia väärinymmärryksiä tulee myös silloin, kun sähköpostissa tai ruutupaperilla tehdyissä tilauksissa on kirjoitusvirheitä lääkkeiden nimissä tai annostuksissa.

Ilomantsin apteekissa nämä ongelmat alkoivat väistyä vuosi sitten, kun käyttöön otettiin EasyMedi-palvelu. Se helpottaa tilausten hallintaa, vähentää virheitä ja nopeuttaa työtä.

Aiemmin yksi apteekin puhelinlinjoista oli joka aamu pahimpaan ruuhka-aikaan varattuna hoitajien soittojen vuoksi.

– Nyt kun suurin osa tilauksista tehdään sähköisesti, soittelu on vähentynyt selvästi, ja näin henkilökuntaa vapautuu ruuhkaiseen asiakaspalveluun, kertoo apteekkari Ahri Hirvonen.

Tilaukset asiakkaan luota kännykällä

Ilomantsin apteekin asiakkaana olevista 13:sta hoitokodista 11 on ottanut digitaalisen palvelun käyttöön, loput kaksi pohtivat vielä käytännön toteutusta. Myös kotihoidon hoitajat käyttävät EasyMediä.

Apteekkari Hirvosen mukaan hoitajat ja apteekin väki vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä.

– Järjestelmää on helppo käyttää, tilauksia voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja hoitajat voivat tarkistaa, onko joku toinen työntekijä jo tehnyt tilauksen. Apteekin päässä tilauksia voi purkaa silloin, kun on rauhallisempi hetki, mikä voi helpottaa työvuorojen suunnittelua, Hirvonen sanoo.

Tilauspalvelu mahdollistaa myös chatin apteekin ja hoitajien välillä, mutta ainakaan Ilomantsin apteekissa keskustelua ei käydä reaaliaikaisesti.

Chatin kautta esimerkiksi tieto lääkitysmuutoksista kulkee helposti perille ja se myös säilyy yhteisessä sähköisessä arkistossa.

EasyMedi toimii millä tahansa laitteella, jolla pääsee internetiin. Esimerkiksi kotihoidon työntekijä voi tehdä lääketilauksen kännykällään asiakaskäynnin yhteydessä.

Kirjoitusvirheiltä ja muilta sekaannuksilta vältytään, koska tilausjärjestelmään kirjautunut hoitaja klikkaa haluamansa tuotteet Apteekkariliiton tuotetiedostosta.

Potilaat, lääkkeet ja tilaukset jäävät järjestelmän muistiin, jolloin myös vanhojen tilausten selaaminen on helppoa. Tämä parantaa myös potilasturvallisuutta.

EasyMedi on käytössä yli sadassa apteekkitoimipisteessä. Palvelun käyttäjinä on kunnallisia toimijoita, hoitoyksiköitä, kotisairaanhoidon yksiköitä, yksityisiä hoitokoteja, asumispalveluyksiköitä ja yksityissairaaloita ympäri Suomen. EasyMedi on osa Pharmadatan palvelutarjontaa.

Receptumilla lähes vastaava palvelu

Vastaavan kaltaista viestintä- ja tilauskanavaa tarjoaa myös Receptum, jonka tuote on käytössä jo lähes sadassa apteekissa.

Toimitusjohtaja Juha Antila kertoo, että järjestelmien erona on se, että Receptumilla kyse ei ole erillisestä järjestelmästä, vaan viestintä- ja tilauskanava on integroitu suoraan Maxx-apteekkijärjestelmään.

Hoitokodit ja kotihoidon hoitajat voivat lähettää viestejä ja tehdä tilauksia millä tahansa laitteella, jolla pääsee
internetiin.

Viestintäkanavasta on hyötyä erityisesti annosjakelussa, jossa sillä on myös eniten käyttäjiä.

– Kun hoitokoti lähettää viestin tietyn asiakkaan lääkitysmuutoksista, tieto näkyy Maxxin kautta automaattisesti annosjakelun farmaseutilla, kun hän käsittelee asiakkaan annosjakelulääkitystä. Myös lääkityskortin muutokset päivittyvät automaattisesti hoitajien näkymään, Antila sanoo.

Arkisto


Isot pettymykset seuraavat toisiaan – läpimurto Alzheimer-taudin hoidossa vielä kaukana
23.05.2017 10:00 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 23.05.2017 10:00 VIRPI EKHOLM


Suomalaistutkimus: sopimaton lääkitys lisää lonkkamurtuman riskiä
23.05.2017 09:52 ELINA AALTONEN

Lääkehoito 23.05.2017 09:52 ELINA AALTONEN


Vahva näyttö: Liikuntahoito tehokasta ja turvallista pitkäaikaissairaille
22.05.2017 12:11 ERJA ELO

Liikkujan Apteekki 22.05.2017 12:11 ERJA ELO


Suomalaisväitös: Yksi geenitesti auttaisi useiden lääkkeiden annostelussa
22.05.2017 09:43 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 22.05.2017 09:43 VIRPI EKHOLM


Professori rauhoittelee kohua hormonikierukan rintasyöpäriskistä
19.05.2017 09:04 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 19.05.2017 09:04 VIRPI EKHOLM


Lapsuuden lihavuus nelinkertaistaa diabetesriskin
18.05.2017 10:18 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 18.05.2017 10:18 UUTISPALVELU DUODECIM


Pärjääkö ikäihminen digitalisoituvien apteekkipalvelujen kanssa?
17.05.2017 10:45 ERJA ELO

Digitalisaatio 17.05.2017 10:45 ERJA ELO


Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta
16.05.2017 09:20 ERJA ELO

Digitalisaatio 16.05.2017 09:20 ERJA ELO


Ylilääkäri arvioi: Statiinien hyödyt ovat selvästi haittoja suuremmat – diabetesriskistä huolimatta
10.05.2017 13:10 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 10.05.2017 13:10 VIRPI EKHOLM