Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Harkiten nettiin

27.02.2012 21:58 ISTOCKPHOTO/ELIAS

,

Internetin mahdollisuuksia hyödyntävät yritysten lisäksi myös hakkerit, huijarit ja kaupustelijat. Mihin kannattaa lähteä mukaan?

Viime vuoden syksyllä tapahtuneet laajat tietomurrot toivat hyvin esille sen, kuinka haavoittuvaisia niin kansalaiset kuin yrityksetkin ovat netissä tapahtuvien hyökkäysten edessä. Tuhansien suomalaisten henkilökohtaisia tietoja julkaistiin internetin tiedonjakosivuilla. Mukana oli myös jonkin verran apteekeille kuuluneita sähköpostiosoitteita.

Tavallisesti apteekit kohtaavat netissä tungettelevaa markkinointia ja hämäriä päivityspyyntöjä. Myös todellisia huijausyrityksiä esiintyy.

Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiaisen mukaan apteekkeja yrittävät rahastaa etenkin erilaiset nettihakemistot.

– Taannoin esimerkiksi Eniro-numeropalvelun tunnettuutta hyödyntänyt postilokerofirma ahdisteli apteekkeja ja vaati päivittämään tiedot omaan palveluunsa. Apteekin kieltäydyttyä soittaja oli saattanut kertoa, että aiemmin tehty sopimus velvoittaa jatkamaan asiakkaana, vaikka tällaisia sopimuksia ei oltu koskaan tehty, Kostiainen sanoo.

Kostiainen peräänkuuluttaa netissä tervettä harkintaa.

– Jos ei ole itse kuullut esimerkiksi nettihakemistosta, niin tuskin on kovin moni muukaan. Hakemistopalveluista Suomessa eniten käytetty Enirokaan ei mahdu viidenkymmenen käytetyimmän nettisaitin joukkoon, Kostiainen muistuttaa.

Riskeihin varautumisen lisäksi on myös mietittävä, miten ja kenelle netissä kannattaa näkyä.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekin apteekkari Eeva Teräsalmen mukaan apteekin tulee olla siellä, missä asiakkaatkin ovat, mutta mitä tahansa julkisuutta ei kannata hankkia keinolla millä hyvänsä.

– Apteekki ei voi paljoa vaikuttaa siihen, mitä jotkut netissä tekevät ja julkaisevat, joten mitä vain julkisuutta ei minusta kannata hankkia. Kannattaa pysyä tiukasti asialinjalla ja tarjota luotettavaa tietoa ja kunnollisia tuotteita. Apteekki on apteekki netissäkin, Teräsalmi toteaa Apteekkarilehdessä. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Noin 30 miljoonaa rokotettu EU:ssa
07.01.2010 08:11

07.01.2010 08:11


Lonkkamurtumapotilaiden kuolleisuus vähennettävissä
04.01.2010 15:00

04.01.2010 15:00


Apteekeista tukea painonhallintaan
04.01.2010 09:55

04.01.2010 09:55


Viitehintakausia täysi vuosi
04.01.2010 08:43

04.01.2010 08:43


Terveysportin Pharmacan nimi muuttuu
31.12.2009 09:38

31.12.2009 09:38


Yt-neuvottelut nyt MSD:ssä
29.12.2009 10:27

29.12.2009 10:27


Outi Antila STM:n vakuutusosaston päälliköksi
22.12.2009 13:38

22.12.2009 13:38


Vesa Rantahalvari valtiosihteeriksi
22.12.2009 13:36

22.12.2009 13:36


Sodankylän apteekin jouluikkunat tuikkivat terveyttä
22.12.2009 09:50

22.12.2009 09:50


CHMP:n sibutramiiniarvio valmistuu tammikuussa
21.12.2009 16:44

21.12.2009 16:44