Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Harkiten nettiin

27.02.2012 21:58 ISTOCKPHOTO/ELIAS

,

Internetin mahdollisuuksia hyödyntävät yritysten lisäksi myös hakkerit, huijarit ja kaupustelijat. Mihin kannattaa lähteä mukaan?

Viime vuoden syksyllä tapahtuneet laajat tietomurrot toivat hyvin esille sen, kuinka haavoittuvaisia niin kansalaiset kuin yrityksetkin ovat netissä tapahtuvien hyökkäysten edessä. Tuhansien suomalaisten henkilökohtaisia tietoja julkaistiin internetin tiedonjakosivuilla. Mukana oli myös jonkin verran apteekeille kuuluneita sähköpostiosoitteita.

Tavallisesti apteekit kohtaavat netissä tungettelevaa markkinointia ja hämäriä päivityspyyntöjä. Myös todellisia huijausyrityksiä esiintyy.

Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiaisen mukaan apteekkeja yrittävät rahastaa etenkin erilaiset nettihakemistot.

– Taannoin esimerkiksi Eniro-numeropalvelun tunnettuutta hyödyntänyt postilokerofirma ahdisteli apteekkeja ja vaati päivittämään tiedot omaan palveluunsa. Apteekin kieltäydyttyä soittaja oli saattanut kertoa, että aiemmin tehty sopimus velvoittaa jatkamaan asiakkaana, vaikka tällaisia sopimuksia ei oltu koskaan tehty, Kostiainen sanoo.

Kostiainen peräänkuuluttaa netissä tervettä harkintaa.

– Jos ei ole itse kuullut esimerkiksi nettihakemistosta, niin tuskin on kovin moni muukaan. Hakemistopalveluista Suomessa eniten käytetty Enirokaan ei mahdu viidenkymmenen käytetyimmän nettisaitin joukkoon, Kostiainen muistuttaa.

Riskeihin varautumisen lisäksi on myös mietittävä, miten ja kenelle netissä kannattaa näkyä.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekin apteekkari Eeva Teräsalmen mukaan apteekin tulee olla siellä, missä asiakkaatkin ovat, mutta mitä tahansa julkisuutta ei kannata hankkia keinolla millä hyvänsä.

– Apteekki ei voi paljoa vaikuttaa siihen, mitä jotkut netissä tekevät ja julkaisevat, joten mitä vain julkisuutta ei minusta kannata hankkia. Kannattaa pysyä tiukasti asialinjalla ja tarjota luotettavaa tietoa ja kunnollisia tuotteita. Apteekki on apteekki netissäkin, Teräsalmi toteaa Apteekkarilehdessä. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Hyrynsalmella kysellään yhä pakkasvoiteita
25.01.2010 12:10

25.01.2010 12:10


EMA salli Tamiflun IV:n
25.01.2010 09:26

25.01.2010 09:26


Uudet apteekkipalvelut vielä vieraita lääkäreille
22.01.2010 10:47

22.01.2010 10:47


Lieväkin keuhkoahtauma haittaa sydäntä
22.01.2010 08:15

22.01.2010 08:15


EMA: Sibutramiinin käyttö keskeytettävä
22.01.2010 08:06

22.01.2010 08:06


Sairaanhoitajaresepti eduskunnalle perjantaina
21.01.2010 13:58

21.01.2010 13:58


Viitehinta kuohi eturauhaslääkkeet
21.01.2010 08:31

21.01.2010 08:31


Joko lääkeyrityksiin kannattaisi sijoittaa?
21.01.2010 08:01

21.01.2010 08:01


Apteekkilupamaksu uhkaa tuplaantua
21.01.2010 07:57

21.01.2010 07:57


”Loistava seuramies!”
21.01.2010 07:56

21.01.2010 07:56