Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Sivuapteekin siirtyminen Kymenlaakson keskussairaalaan jumissa
12.01.2017 14:00 INKERI HALONEN

12.01.2017 14:00 INKERI HALONEN


Tuore väitös: Statiinihoitoa toteutta ohjeen mukaisesti vain puolet
11.01.2017 12:00 INKERI HALONEN

Lääkehoito 11.01.2017 12:00 INKERI HALONEN


Millaista on apteekin arki terveyskeskuksen tiloissa?
11.01.2017 09:18 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 11.01.2017 09:18 INKERI HALONEN


Uusi lääke lupaa helpotusta vaikeaan atooppiseen ihottumaan
09.01.2017 09:26 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 09.01.2017 09:26 VIRPI EKHOLM


Dementialääkitys aloitetaan usein liian myöhään
09.01.2017 09:00 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 09.01.2017 09:00 VIRPI EKHOLM


D-vitamiinin puutos lisää kroonisen päänsäryn riskiä
04.01.2017 09:58 INKERI HALONEN

D-vitamiini 04.01.2017 09:58 INKERI HALONEN


Tutkimus: Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin
04.01.2017 08:28

Apteekki palvelee 04.01.2017 08:28


EMA näyttää tietä – Lääketutkimukset avataan vihdoin julkisiksi
03.01.2017 09:16 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 03.01.2017 09:16 VIRPI EKHOLM


Siirtymäaikaa vielä kolme vuotta – ketjut uhmaavat Viron tulevaa apteekkisääntelyä
02.01.2017 09:56 Rain Kooli

Apteekkijärjestelmä 02.01.2017 09:56 Rain Kooli


Arkkiatri Pelkonen: "Teknologia käy kalliiksi, jos se tuota terveyttä"
22.12.2016 13:22

22.12.2016 13:22