Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Miltä näyttää apteekin arki? Seuraa Twitter-tempausta Lääkehoidon päivänä!
20.03.2018 10:00 ELINA AALTONEN

Kampanjat 20.03.2018 10:00 ELINA AALTONEN


Lääkehoidon päivä lähestyy! Apteekeissa tapahtumia ympäri Suomea
19.03.2018 14:25 INKERI HALONEN

Kampanjat 19.03.2018 14:25 INKERI HALONEN


Opioidit eivät sovi selkä-, lonkka- tai polvikipujen hoitoon
19.03.2018 07:06 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 19.03.2018 07:06 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriolan lääkejakelukriisistä kertova juttu palkittiin Edit-kisassa
16.03.2018 09:35 INKERI HALONEN

16.03.2018 09:35 INKERI HALONEN


Pikkulasten pneumokokkirokotteet vähentäneet suomalaisten keuhkokuumeita
16.03.2018 08:30 UUTISPALVELU DUODECIM

Rokotteet 16.03.2018 08:30 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkariliiton apurahat haettavana
15.03.2018 09:48 INKERI HALONEN

Apurahat 15.03.2018 09:48 INKERI HALONEN


Apteekkariliitto: Apteekeille suurempi rooli terveydenhuollossa
13.03.2018 10:29 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto 13.03.2018 10:29 ERKKI KOSTIAINEN


Terveydeksi!-lehti on Suomen luetuin terveyslehti
08.03.2018 13:01

08.03.2018 13:01


Lääkehoitojen arvioimisesta tuli farmaseutin perusosaamista
08.03.2018 10:55 ERJA ELO

lääkehoidon arviointi 08.03.2018 10:55 ERJA ELO


Apteekin työntekijöille 26 kk:n mittainen työehtosopimus
07.03.2018 12:37 INKERI HALONEN

Työmarkkinat 07.03.2018 12:37 INKERI HALONEN