Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Apteekin Diabetespalvelu tukee Lohjanharjulla julkista tarjontaa
05.04.2018 09:00 INKERI HALONEN

Uudistuva apteekki 05.04.2018 09:00 INKERI HALONEN


Marjojen väriaineet voivat vähentää syöpäsolujen kasvua
04.04.2018 16:50 ERJA ELO

04.04.2018 16:50 ERJA ELO


Koivu kukkii runsaasti – luvassa melko hankala siitepölykausi
03.04.2018 15:00 ERJA ELO

allergia 03.04.2018 15:00 ERJA ELO


Fimea selvittää Yliopiston Apteekissa Porissa tapahtunutta insuliinineulasekaannusta
03.04.2018 14:21 INKERI MERILUOTO

Potilasturvallisuus 03.04.2018 14:21 INKERI MERILUOTO


Hengitysoireiden taustalla usein psykologisia tekijöitä
29.03.2018 13:15 INKERI HALONEN

Tutkimus 29.03.2018 13:15 INKERI HALONEN


Tuore selvitys: Suomalaiset kannattavat apteekkisääntelyä
28.03.2018 13:00 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkijärjestelmä 28.03.2018 13:00 ERKKI KOSTIAINEN


Virheet ja puutteet resepteissä tavallisia – yleensä ne selviävät apteekissa
28.03.2018 08:22 ERJA ELO

sähköinen resepti 28.03.2018 08:22 ERJA ELO


Adrenaliini-injektorit lopussa tukkuliikkeistä
27.03.2018 15:25 ELINA AALTONEN

Saatavuusongelmat 27.03.2018 15:25 ELINA AALTONEN


Mielinauha-keräys alkaa! Apteekit mukana tukemassa työtä mielenterveyden hyväksi
27.03.2018 09:00

Kampanjat 27.03.2018 09:00


Ministeri Mattila: ”Suomalaisissa apteekeissa on asiantuntijuutta, jota monissa maissa voitaisiin kadehtia”
22.03.2018 10:20 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 22.03.2018 10:20 ERJA ELO