Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Oriola-KD osti Farentan
01.09.2016 12:29 ERJA ELO

Lääketukut 01.09.2016 12:29 ERJA ELO


Apteekkariliiton lääkejäteselvitykselle hopeaa FIP:ssä
01.09.2016 09:57 ERJA ELO

Ympäristö 01.09.2016 09:57 ERJA ELO


Kelan tutkijat: Nikotiinikorvaustuotteiden kustannus noussut
30.08.2016 14:08 INKERI HALONEN

Tupakoinnin lopetus 30.08.2016 14:08 INKERI HALONEN


EpiPen vain yksi esimerkki - Myös muiden elintärkeiden lääkkeiden hinnoittelussa huima ero
29.08.2016 12:10 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 29.08.2016 12:10 INKERI HALONEN


Proviisorin neuvokkuus pelasti iäkkään naisen
29.08.2016 09:28 ERJA ELO

Apteekki palvelee 29.08.2016 09:28 ERJA ELO


Ehdotukset lääkesäästöistä tarkentuivat
26.08.2016 11:17

Lääkekorvaukset 26.08.2016 11:17


Lääkelain muutokset lausuntokierrokselle
26.08.2016 10:11

Lainsäädäntö 26.08.2016 10:11


Farmasia-ala mukaan kiky-sopimukseen
25.08.2016 12:51 ERKKI KOSTIAINEN

työmarkkinat 25.08.2016 12:51 ERKKI KOSTIAINEN


Rekisteröi apteekille tärkeät verkkotunnukset viimeistään nyt
25.08.2016 12:35 ERJA ELO

Verkkokauppa 25.08.2016 12:35 ERJA ELO


Uudet diabeteslääkkeet saattavat hidastaa munuaistaudin etenemistä
25.08.2016 09:24 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 25.08.2016 09:24 UUTISPALVELU DUODECIM