Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Korvatulehdus ei aina kaipaa antibioottia – eikä seurantakäyntiä
08.09.2016 08:18 UUTISPALVELU DUODECIM

antibiootit 08.09.2016 08:18 UUTISPALVELU DUODECIM


Draama apteekissa – kuka valloittaa nuoren naisen sydämen?
07.09.2016 10:30 ERJA ELO

Kulttuuri 07.09.2016 10:30 ERJA ELO


Näyttö masennuslääkkeiden haitoista sikiölle vahvistuu
07.09.2016 09:19 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 07.09.2016 09:19 VIRPI EKHOLM


GlucaGen-valmisteita vedetään pois myynnistä
06.09.2016 15:02 TIINA KUOSA

Lääketurvallisuus 06.09.2016 15:02 TIINA KUOSA


Kaikki verenpainelääkitykset tepsivät – vain yhtä potilaat eivät keskeytä
06.09.2016 09:29 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 06.09.2016 09:29 UUTISPALVELU DUODECIM


Kainuussa suunnitellaan etälääkäripisteitä apteekkeihin
06.09.2016 08:45 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 06.09.2016 08:45 INKERI HALONEN


Hyvää Yrittäjän päivää!
05.09.2016 08:42 INKERI HALONEN

Juhlapäivät 05.09.2016 08:42 INKERI HALONEN


Roskapostittajasta tehty rikosilmoitus
02.09.2016 09:35 ERKKI KOSTIAINEN

huijaus 02.09.2016 09:35 ERKKI KOSTIAINEN


Reseptilääkkeet kalleimpia Yhdysvalloissa
02.09.2016 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkekorvaukset 02.09.2016 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM


Suomen Apteekki uhmaa KKV:n kieltoa apteekki-nimen käytöstä
01.09.2016 13:00 INKERI HALONEN

valeapteekki 01.09.2016 13:00 INKERI HALONEN