Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Apteekkarilehden digilehti pois käytöstä
03.10.2016 09:41 INKERI HALONEN

03.10.2016 09:41 INKERI HALONEN


Professori Kivelä: "En usko tulosta yli- tai alilääkitsemisen vähyydestä"
30.09.2016 10:58 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 30.09.2016 10:58 INKERI HALONEN


Kelain-sovellus siirtää paperiset reseptit historiaan
29.09.2016 08:51 ERJA ELO

sähköinen resepti 29.09.2016 08:51 ERJA ELO


Lääkitysarvionti paljasti - osa lääkkeistä jäi ottamatta yhden lääkkeen takia
28.09.2016 15:00 NIINA LAINE, JONNA HAUTALA

Lääkitys kuntoon 28.09.2016 15:00 NIINA LAINE, JONNA HAUTALA


Suomeen tulossa lisää apteekkeja
28.09.2016 11:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 28.09.2016 11:00 INKERI HALONEN


Terveydeksi!-lehti näkövammaisten saataville
26.09.2016 09:16

Yhteiskuntavastuu 26.09.2016 09:16


Melatoniini yhä muita unilääkkeitä parempi vaihtoehto
26.09.2016 08:43 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 26.09.2016 08:43 VIRPI EKHOLM


Tutkimus: Apteekkien kotimainen omistus tärkeää suomalaisille
22.09.2016 09:53

Apteekkijärjestelmä 22.09.2016 09:53


Forssa tarkistaa satojen ikäihmisten lääkitykset
21.09.2016 10:08 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 21.09.2016 10:08 ERJA ELO


Luotettavaa lääketietoa nyt Facebookissa
20.09.2016 14:22 TIINA KUOSA

Potilasturvallisuus 20.09.2016 14:22 TIINA KUOSA