Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tanskassa e-pillerireseptin voi uusia apteekissa
09.09.2020 09:21 HANNA HYVÄRINEN

Reseptien uusiminen 09.09.2020 09:21 HANNA HYVÄRINEN


Työpaikan vaihdos lisäsi hyvinvointia
07.09.2020 14:28 TARU VANHALA

Apteekkityö 07.09.2020 14:28 TARU VANHALA


Korona vei Lapista ulkomaalaiset turistit
04.09.2020 10:05 ERJA ELO

Koronavirus 04.09.2020 10:05 ERJA ELO


Potilastyöpajoista ideoita apteekkitoiminnan kehittämiseksi
03.09.2020 13:04 TARU VANHALA

Apteekki palvelee 03.09.2020 13:04 TARU VANHALA


PGEU: Apteekit mukaan rokotussuunnitteluun
02.09.2020 09:25 HANNA HYVÄRINEN

Influenssarokotus 02.09.2020 09:25 HANNA HYVÄRINEN


Suojele Itämerta – vie turhat lääkkeet apteekkiin
31.08.2020 10:53 ERJA ELO

Ympäristö 31.08.2020 10:53 ERJA ELO


Lääkkeiden kotiinkuljetusta tarjoaa jo valtaosa apteekeista
28.08.2020 09:09 ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 28.08.2020 09:09 ERKKI KOSTIAINEN


Venäläisten matkailijoiden puute kurittaa apteekkeja Etelä-Karjalassa
27.08.2020 09:39 HANNA HYVÄRINEN

apteekkitalous 27.08.2020 09:39 HANNA HYVÄRINEN


Uusien apteekkien avautuminen Espoossa jatkuu – YA avaa Isossa Omenassa syksyllä
26.08.2020 08:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkiluvat 26.08.2020 08:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN


Elämänkokemus tekee ihmisten kohtaamisesta helpompaa
24.08.2020 11:41 TARU VANHALA

Apteekkityö 24.08.2020 11:41 TARU VANHALA