Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tamro jakelee tilapäisesti osaa Orionin tuotteista
08.09.2017 18:00

Lääketukut 08.09.2017 18:00


Oriola: Tilanteen pitäisi normalisoitua ensi viikon alkuun mennessä
08.09.2017 17:45

Lääketukut 08.09.2017 17:45


Apteekkari: Näin katastrofaalista tilannetta ei ole koskaan ennen nähty
07.09.2017 16:39 ERJA ELO

Lääketukut 07.09.2017 16:39 ERJA ELO


Lääkkeiden hätäkuljetuksissakin isoja puutteita
07.09.2017 16:35

Lääketukut 07.09.2017 16:35


Fimea: Oriolan lääketoimituksissa yhä ongelmia
07.09.2017 16:03

Lääketukut 07.09.2017 16:03


Lääketeollisuus Oriolan vaikeuksista: "Tällaista ei saisi tapahtua"
07.09.2017 11:45 STT/MIMMA LEHTOVAARA

Lääketukut 07.09.2017 11:45 STT/MIMMA LEHTOVAARA


Oriolan toimitusongelmat jatkuvat – vaikutus näkyy myös sairaala-apteekeissa
06.09.2017 16:51 INKERI HALONEN

Lääketukut 06.09.2017 16:51 INKERI HALONEN


Oriolalla on ongelmia lääketoimituksissa
05.09.2017 15:49 ELINA AALTONEN

Lääketukut 05.09.2017 15:49 ELINA AALTONEN


EMA suosittelee pitkävaikutteisten parasetamolivalmisteiden myyntikieltoa EU:ssa
04.09.2017 15:55 ELINA AALTONEN

Lääketurvallisuus 04.09.2017 15:55 ELINA AALTONEN


Syöpäpotilaat suurentuneessa sydän- ja verisuonioireiden vaarassa
31.08.2017 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 31.08.2017 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM