Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


APTEEKKARI 2020 -tapahtumaan ennätysmäärä osallistujia
18.11.2020 09:18 HANNA HYVÄRINEN

apteekkari 18.11.2020 09:18 HANNA HYVÄRINEN


Polvikivut eivät helpota D-vitamiinilla eivätkä omega-3-rasvalla
18.11.2020 08:46 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 18.11.2020 08:46 UUTISPALVELU DUODECIM


Kolmas koronavirusrokote pääsi EMAn arvioitavaksi
17.11.2020 09:08 ERJA ELO

Koronavirus 17.11.2020 09:08 ERJA ELO


Nenäpäivä keräsi suurimman potin vuosiin – apteekit keräsivät yli 60 000 euroa
16.11.2020 08:57 HANNA HYVÄRINEN

Nenäpäivä 16.11.2020 08:57 HANNA HYVÄRINEN


Itä-Suomen yliopistossa Suomen laadukkainta farmasian opetusta
13.11.2020 09:35 ERJA ELO

Koulutus 13.11.2020 09:35 ERJA ELO


Koronatartuntaa ei voi todeta kotona
13.11.2020 09:29 ERJA ELO

Koronavirus 13.11.2020 09:29 ERJA ELO


Ministeri Pekonen: KKV:n selvityksessä ei mitään uutta
11.11.2020 13:35 ERJA ELO

apteekkitalous 11.11.2020 13:35 ERJA ELO


KKV ehdottaa useita muutoksia apteekkialalle – Apteekkariliiton mielestä alaa kannattaa uudistaa vaiheittain
11.11.2020 11:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 11.11.2020 11:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN


Aspiriini hillitsee pitkään suolistosyövän riskiä
10.11.2020 12:42 VIRPI EKHOLM

Syöpä 10.11.2020 12:42 VIRPI EKHOLM


Tutkimus: Lääkehoitoon sitoutuminen parantaa sydäninfarktipotilaiden ennustetta
09.11.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN

Sydän 09.11.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN