Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Chatti neuvoo koronakysymyksissä

Koronavirus   25.03.2020 08:02  TARU VANHALA, HANNA HYVÄRINEN INGIMAGE

,

Koronatietoa saa nyt paitsi puhelimitse, myös chat- ja tekstiviestipalveluina.

Valtakunnallinen chat-palvelu on avattu valtioneuvoston verkkosivuille. Tarjolla on myös puhelinneuvontaa.

Valtioneuvoston verkkosivuille on avattu valtakunnallinen Korona-info, chat-palvelu, joka vastaa suomalaisia askarruttaviin koronakysymyksiin. Chatissa saa yleistä tietoa koronaviruksesta.

Palvelussa ei kuitenkaan anneta neuvontaa lakiasioissa tai terveyteen liittyvissä asioissa kuten akuuteissa oireissa.

Neuvonta on avoinna arkipäivisin kello 8–21 ja lauantaisin kellp 9–15. Palvelua saa ensisijaisesti suomeksi, mutta mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Tietoa myös puhelimitse

Uudesta koronaviruksesta on jo aiemmin avattu valtakunnallinen puhelinneuvonta numerossa 0295 535 535. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Chatistä ja neuvontapuhelimesta saatava yleisneuvonta perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.  Palvelua kehitetään koronavirustilanteen mukaan.

Arkisto


Apteekkari: Millaisia terveyssovelluksia sinä käytät? Mitä niistä olisit valmis suosittelemaan?
16.06.2016 10:39

16.06.2016 10:39


Mobiilit terveyssovellukset – onko niistä oikeasti hyötyä?
16.06.2016 10:20 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 16.06.2016 10:20 INKERI HALONEN


Apteekkari: Aamun Helsingin Sanomat tarttui tärkeään aiheeseen. Proviisori Anne Pusa kertoo jutussa myös, miten "lääkecocktail" saatetaan kotona nauttia.
16.06.2016 09:39

16.06.2016 09:39


Apteekkari: Vakuutusyhtiöt hakevat globaalistikin itselleen uutta roolia muuttuvassa terveyspalvelukentässä. LähiTapiola kehitti älyhenkivakuutuksen, jossa terveysteknologian avulla kannustetaan ihmistä jatkuvaan itsehoitoon. Ensimmäiset tulokset pilotista ovat selkeitä; yli 80 prosenttia on tehnyt muutoksia elämäntapoihinsa.
15.06.2016 12:37

15.06.2016 12:37


Apteekkari: Itä-Suomen yliopistossa selvitettiin, miten sähköinen resepti on muuttanut työnkuvia apteekeissa.
15.06.2016 12:33

15.06.2016 12:33


Tutkimus kertoo - näin sähköinen resepti on muuttanut työnkuvia apteekeissa
15.06.2016 08:41 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 15.06.2016 08:41 INKERI HALONEN


Voiko vakuutus toimia itsehoidon motivaattorina?
14.06.2016 14:53 INKERI HALONEN

Itsehoito 14.06.2016 14:53 INKERI HALONEN


Apteekkari: Kati Heiniö on yksi noin sadasta tutkittavasta hankkeessa, jossa selvitetään, miten tieto, terveysteknologia ja valmennus auttavat ihmistä edistämään terveyttään. Yhden muutoksen itsehoitoon Heiniökin on terveysdatan perusteella jo tehnyt.
13.06.2016 11:07

13.06.2016 11:07


Mikä motivoi ihmistä hoitamaan itseään?
13.06.2016 10:00 INKERI HALONEN

Itsehoito 13.06.2016 10:00 INKERI HALONEN


Apteekkari: Heikko puristusvoima liittyy mm. suurentuneeseen riskiin menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin ja hengityssairauksiin.
13.06.2016 08:21

13.06.2016 08:21