Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Asiakkaat huipputyytyväisiä apteekkeihin

21.01.2009 11:49

,

Vantaalainen Anja Pylmälä poikkesi Helsingin Asematunnelin apteekkiin, koska se oli sopivasti matkan varrella. Häntä palveli farmaseutti Marja Möttönen. Kuva: Virpi Ekholm

Yhdeksän kymmenestä apteekin asiakkaasta on erittäin tai hyvin tyytyväinen käyttämäänsä apteekkiin, ilmenee tuoreesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta.

Tyytyväisimpiä asiakkaat ovat henkilökunnan palvelualttiuteen, ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen sekä reseptilääkkeiden käytön neuvontaan. Vähiten tyytyväisiä he ovat yksityisyyden suojaan asioinnissa, mutta siihenkin 75 prosenttia asiakkaista on hyvin tai erittäin tyytyväisiä.

Apteekin koko, sijainti ja kilpailutilanne eivät juuri vaikuta kokonaistyytyväisyyteen, ja erot erityyppisten apteekkien välillä ovat hyvin pieniä. Kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat on Keski-Suomen apteekeilla.

Enemmän kuin neljä viidestä (83 %) asiakkaasta aikoo asioida samassa apteekissa seuraavallakin kerralla. Vain pari prosenttia aikoo vaihtaa apteekkia, ja 15 prosenttia vastaajista ei vielä osannut kertoa aikeistaan.

Tärkeimmät syyt asioida juuri kyseisessä apteekissa olivat asioinnin helppous (57 %), hyvä tai ystävällinen palvelu (49 %) sekä apteekin läheinen sijainti tai sijainti lähellä muita palveluita (49 %). Kanta-asiakkuuden mainitsi valintaperusteeksi vain 15 prosenttia vastaajista.

Tutkimuksen mukaan apteekissa asioidaan tavallisimmin kerran (21 %) tai muutaman kerran (42 %) kuukaudessa. Noin kymmenesosa asiakkaista poikkeaa apteekissa kerran tai pari viikossa.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen viime marraskuussa 52 apteekissa eri puolilla Suomea. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 272 asiakasta. Vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakaskuntaa. Tutkimuksen virhemarginaali on enintään yksi prosentti suuntaansa. (VE)

Tutkimuksesta lisää torstaina ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Tehodieetti voi parantaa joidenkin potilaiden diabeteksen
29.03.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.03.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM


Lihominen nostaa lapsen verenpainetta
24.03.2016 07:48 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 24.03.2016 07:48 UUTISPALVELU DUODECIM


Tekstiviestit auttavat lääkkeiden muistamisessa
23.03.2016 09:50 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 23.03.2016 09:50 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkehuollon automatisoija NewIcon sai tukea kasvuun
21.03.2016 13:44 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 21.03.2016 13:44 INKERI HALONEN


Inhaloitava steroidi lisää keuhkokuumeriskiä
21.03.2016 13:30 TIINA KUOSA

Lääkehoito 21.03.2016 13:30 TIINA KUOSA


Parasetamoli ei auta nivelrikkopotilasta
21.03.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 21.03.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääketeollisuus ehdottaa muutosta lääkkeiden huoltovarmuuteen
18.03.2016 13:01 ERJA ELO

Lääketeollisuus 18.03.2016 13:01 ERJA ELO


Apteekkimaksu muuttuu apteekkiveroksi
18.03.2016 11:48 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 18.03.2016 11:48 INKERI HALONEN


Näin toimii Apteekin Terveyspiste
17.03.2016 13:36 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 17.03.2016 13:36 ERJA ELO


Suomessa toimii jo kymmenen Apteekin Terveyspistettä
17.03.2016 13:34 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 17.03.2016 13:34 ERJA ELO