Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Asiakkaat huipputyytyväisiä apteekkeihin

21.01.2009 11:49

,

Vantaalainen Anja Pylmälä poikkesi Helsingin Asematunnelin apteekkiin, koska se oli sopivasti matkan varrella. Häntä palveli farmaseutti Marja Möttönen. Kuva: Virpi Ekholm

Yhdeksän kymmenestä apteekin asiakkaasta on erittäin tai hyvin tyytyväinen käyttämäänsä apteekkiin, ilmenee tuoreesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta.

Tyytyväisimpiä asiakkaat ovat henkilökunnan palvelualttiuteen, ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen sekä reseptilääkkeiden käytön neuvontaan. Vähiten tyytyväisiä he ovat yksityisyyden suojaan asioinnissa, mutta siihenkin 75 prosenttia asiakkaista on hyvin tai erittäin tyytyväisiä.

Apteekin koko, sijainti ja kilpailutilanne eivät juuri vaikuta kokonaistyytyväisyyteen, ja erot erityyppisten apteekkien välillä ovat hyvin pieniä. Kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat on Keski-Suomen apteekeilla.

Enemmän kuin neljä viidestä (83 %) asiakkaasta aikoo asioida samassa apteekissa seuraavallakin kerralla. Vain pari prosenttia aikoo vaihtaa apteekkia, ja 15 prosenttia vastaajista ei vielä osannut kertoa aikeistaan.

Tärkeimmät syyt asioida juuri kyseisessä apteekissa olivat asioinnin helppous (57 %), hyvä tai ystävällinen palvelu (49 %) sekä apteekin läheinen sijainti tai sijainti lähellä muita palveluita (49 %). Kanta-asiakkuuden mainitsi valintaperusteeksi vain 15 prosenttia vastaajista.

Tutkimuksen mukaan apteekissa asioidaan tavallisimmin kerran (21 %) tai muutaman kerran (42 %) kuukaudessa. Noin kymmenesosa asiakkaista poikkeaa apteekissa kerran tai pari viikossa.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen viime marraskuussa 52 apteekissa eri puolilla Suomea. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 272 asiakasta. Vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakaskuntaa. Tutkimuksen virhemarginaali on enintään yksi prosentti suuntaansa. (VE)

Tutkimuksesta lisää torstaina ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Farmasian ammattilaiset alkavat sparrata hoitokoteja lääkeasioissa
19.09.2016 13:46 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 19.09.2016 13:46 ERJA ELO


Apteekkari Kanerva: Hoivakotifarmasia tuo säästöjä ja turvallisuutta
19.09.2016 13:45 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 19.09.2016 13:45 ERJA ELO


Helsinkiläiset hoivakodit saivat farmaseuttista tukea 2013 – näkyykö se enää missään?
15.09.2016 12:33 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 15.09.2016 12:33 VIRPI EKHOLM


Farmaseuttista apua arvostetaan - "Hoitajat ovat hoivakodeissa todella yksin"
14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM


Lääkäri: Kemiallinen rajoittaminen esiin lääkitysarvioinneilla
13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM


Vanhusten kaltoinkohtelua havaitaan paljon, yli- ja alilääkitsemistä harvoin
13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM


Hoivakotien lääkeosaamisessa suuria eroja - Valvira huolissaan säästöistä
12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM


Tulevaisuuden lääkäri sparraa ja valmentaa
09.09.2016 12:09 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 09.09.2016 12:09 ERJA ELO


Apteekkarilehden nimitysuutisten kuvissa sekaannus
09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN

OIKAISU 09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN


Kanta-palvelu on yhä kaukana kympistä
08.09.2016 09:04 ERJA ELO

sähköinen resepti 08.09.2016 09:04 ERJA ELO