Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Asiakas arvostaa lääkeneuvontaa

30.10.2014 08:45 MAURI RATILAINEN

kuva: Mauri Ratilainen, kuva: Mauri Ratilainen

Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan lähes kaikki suomalaiset pitävät tärkeinä apteekkien perinteisiä palvelumuotoja, kuten lääkeneuvontaa.

Suomalaisista 95 % pitää lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista tärkeänä palveluna ja 94 %:lle tärkeää on apteekin antama lääkeneuvonta. Melkein yhtä tärkeitä ovat lääkevaihto edullisempaan lääkkeeseen (87 %), reseptin uusiminen (86 %) sekä muut lääkehoidon onnistumista ja turvallisuutta tukevat palvelut (77 %).

Nämä palvelut kuuluu enemmistön mielestä saada tulevaisuudessakin maksutta, sillä halukkuus maksaa apteekin perinteisistä palveluista on matala.

Suomalaiset olisivat valmiita maksamaan uudentyyppisistä palveluista. Suurimman suosion sai tutkimuksessa sairaanhoitajan tekemä ompeleiden tai luomien poisto, josta voisi maksaa 55 % suomalaisista. Rokotuspalvelusta maksaisi 54 %, lääkkeiden kotiinkuljetuksesta 50 % ja reseptien uusimisesta 44 %. Apteekin tarjoamista testeistä ja mittauksista suostuisi maksamaan 42 % vastaajista.

Alle 50-vuotiaat maksaisivat rokotus- ja sairaanhoitajanpalveluista, lääkkeiden kotiinkuljetuksesta, testeistä ja mittauksista, terveydentilan ja elintapojen arvioinnista ja suosituksista. Tätä vanhemmat maksaisivat mieluiten reseptin uusimisesta ja lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistuksesta.

Suomalaiset ovat vuodesta toiseen erittäin tyytyväisiä apteekkien palveluun. Apteekkeja pidetään luotettavina, asiantuntevina ja vastuullisina yrityksinä. Lähes kaikki apteekkien asiakkaat ovat tyytyväisiä viimeisimpään apteekkikäyntiinsä.

Tiedot perustuvat Suomen Apteekkariliiton Taloustutkimuksella teettämään Suomalaisten apteekkiasiointi 2014 -tutkimuksen, johon haastateltiin puhelimitse yhteensä 1 001 henkilöä. Otos vastaa manner-Suomen 18–79-vuotiasta väestöä. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa.

Lue tutkimuksesta lisää tällä viikolla ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.

ERJA ELO

Arkisto


Virheelliset reseptit työllistävät Tanskan apteekkeja
07.12.2011 13:58

07.12.2011 13:58


Ranskakin uudistaa lääketaksansa
07.12.2011 13:53

07.12.2011 13:53


Proviisoreiden ja farmaseuttien ammattipätevyydet tarkistetaan
02.12.2011 19:47

02.12.2011 19:47


Klaus Holttisesta apteekkineuvos
02.12.2011 11:39

Arvonimet 02.12.2011 11:39


Sorbex-valmisteen takaisinveto käynnissä
01.12.2011 16:27

01.12.2011 16:27


Peuralle ja Teräsalmelle kunniamerkit
01.12.2011 15:05

01.12.2011 15:05


Hila: Viitehintaisia lääkkeitä oltava saatavilla
01.12.2011 09:40

01.12.2011 09:40


Annosjaellut lääkkeet toistaiseksi paperiresepteillä
29.11.2011 11:43

29.11.2011 11:43


Apteekit parhaita asiakaspalvelussa
28.11.2011 12:10

28.11.2011 12:10


Koneellinen annosjakelu parantaa potilasturvallisuutta
28.11.2011 11:31

Annosjakelu 28.11.2011 11:31