Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkilaiset Dan ja Henri kouluttautuvat lentokapteeneiksi

28.05.2018 10:19  ERJA ELO EEVA ANUNDI

EEVA ANUNDI,

Dan Rosenqvist (vas.) ja Henri Pakkanen vaihtavat apteekin valkoiset työtakit opintojen jälkeen lentokapteenin tummiin pukuihin. Toinen toteuttaa lapsuuden haavettaan, toisen tavoitteena on vakituinen työpaikka.


Hyytävän kylmä pohjoistuuli nipistää poskia, kun proviisori Henri Pakkanen ja farmaseutti Dan Rosenqvist poseeraavat kaksipaikkaisen taitolentokoneen edessä Helsingin Malmin lentokentällä.

Jo ensi vuonna heidän työuransa nousee uusiin korkeuksiin – kirjaimellisesti, sillä miehet opiskelevat matkustajalentokoneen lentäjiksi Finnairin täsmäkoulutuksessa.

– Lentäjän työ on aina ollut minulle haaveammatti. Hain lentäjäkoulutukseen jo lukion jälkeen, mutta paperit eivät riittäneet. Tein siinä välissä farmaseutin tutkinnon, koska siitä oli hyötyä hakuvaiheessa, kertoo 24-vuotias Rosenqvist.

Hänen uravalintaansa on vaikuttanut apteekkariäidin aiempi työ lääketeollisuudessa. Lapsena hän reissasi niin paljon äidin mukana, että lentokentät tuntuivat melkein kodilta.

Toiveissa vakituinen työpaikka

Henri Pakkanen, 30, laittoi hakupaperit hetken mielijohteesta, turhauduttuaan proviisorien huonoon työtilanteeseen.

Hän oli työskennellyt pääkaupunkiseudun apteekeissa vuokrafirmojen kautta viitisen vuotta.

– Täysi alan vaihto on tietysti iso muutos, mutta proviisoreilla on pääkaupunkiseudulla huono työtilanne.

Apteekkiproviisorin paikkaa varten olisi pitänyt lähteä kauas Kehä III:n ulkopuolelle. Perheen, kavereiden ja harrastusten jättäminen Helsinkiin oli liian suuri kynnys.

Pakkasta olisi kiinnostanut ura myös lääketeollisuuden tutkimus- ja tuotekehityksessä tai myynnin ja markkinoinnin puolella, mutta työmahdollisuudet olivat vähissä sielläkin. Proviisorien kanssa samoista paikoista taistelevat insinöörit ja kauppakorkeakoulun käyneet.

Tulevassa lentäjän ammatissa tärkein tavoite onkin vakituinen työpaikka.

– Vuokratyössä ei voi tietää, onko seuraavaksi kuukaudeksi töitä. Siinä elää pienessä stressissä koko ajan, eikä voi suunnitella elämää kovin pitkälle. Finnairilta on luvassa vakituinen työ, vaikka onhan tämäkin suhdanneherkkä ala, Pakkanen pohtii.


"On pakko keskittyä täydellisesti siihen, mitä on tekemässä"

Lentäjäkoulutukseen hyväksytyt pääsivät läpi melkoisesta neulansilmästä. Paperikarsintojen jälkeen he etenivät soveltuvuuskokeisiin, sieltä edelleen haastatteluihin ja lopulta ilmailulääkärin tarkastukseen.

Koulutukseen hakeneista noin 4 200:sta hyväksyttiin vain 3,5 prosenttia.

Yllättävää kyllä, lentokokemus ei ollut koulutukseen pääsyssä välttämätöntä – Henri Pakkanen oli ollut lentokoneessa aiemmin vain matkustajan roolissa.

Dan Rosenqvist oli lentänyt noin 20 lentotuntia pienkoneella Malmin lentokentällä.

Rosenqvistiä kiehtoo lentämisessä ennen kaikkea vastuu siitä, että kaikki on omissa käsissä.

– Lentäessä on pakko keskittyä täydellisesti siihen, mitä on tekemässä, hän kuvailee.

Lääkealalla ja lentämisessä on yhtäläisyyksiä

Pakkanen ja Rosenqvist keksivät lääkealalta ja lentämisestä jonkin verran yhtäläisyyksiä. Kummassakin tarvitaan erityistä tarkkuutta ja paineensietokykyä, kumpaankin liittyy paljon lakeja ja säädöksiä.

– Tietyllä tavalla apteekeissakin ollaan vastuussa toisten ihmisten turvallisuudesta, he pohtivat.

He eivät aio lopettaa apteekkityötä kokonaan, vaikka pääsevät jo ensi vuoden lopulla kiinni uuteen ammattiin. Kun lentää viisi päivää putkeen, voi olla viisi päivää vapaata. Silloin on mahdollista pitää farmasian osaamista yllä tekemällä lyhyitä työkeikkoja apteekissa.

Finnairin liikennelentäjät jäävät eläkkeelle 55–63-vuotiaina. Terveyssyyt voivat pakottaa lopettamaan työt ennenaikaisesti.

Lupakirjan menettää, jos ei läpäise vuosittaista terveystarkastusta. Pakkasta ja Rosenqvistiä tämä ei huoleta; ainahan voi palata apteekkiin.

Arkisto


Yksityisten apteekkien verojalanjälki yli 360 miljoonaa euroa
28.10.2016 09:15 ERKKI KOSTIAINEN

Yhteiskuntavastuu 28.10.2016 09:15 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkariliitto: Apteekkeja lisää, itsehoitolääkkeisiin kilpailua, osaaminen paremmin käyttöön
27.10.2016 14:12 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 27.10.2016 14:12 INKERI HALONEN


Apteekit rajoittavat parasetamolin myyntiä Ruotsissa
26.10.2016 12:05 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 26.10.2016 12:05 INKERI HALONEN


Kellot siirretään pian talviaikaan – käytä extratunti liikuntaan!
26.10.2016 09:02 ERJA ELO

Liikunta 26.10.2016 09:02 ERJA ELO


Norjan apteekkimarkkinat kolmen jätin käsissä – tukkuomistus vaikuttaa apteekin tuotevalikoimaan
25.10.2016 08:32 ERJA ELO

Ulkomaat 25.10.2016 08:32 ERJA ELO


Suomi halutaan mukaan kilvoitteluun – Euroopan lääkeviraston uudesta sijainnista kisataan
24.10.2016 14:12 INKERI HALONEN

Lääketeollisuus 24.10.2016 14:12 INKERI HALONEN


Ruotsissa lääketukku päästi väärennettyjä HIV-lääkkeitä jakeluun – menettää toimilupansa
24.10.2016 11:10 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 24.10.2016 11:10 INKERI HALONEN


Apteekit toimittavat tuhansia lääketoimituksia kotioville vuosittain
24.10.2016 09:15 KATARIINA KALSTA

Apteekki palvelee 24.10.2016 09:15 KATARIINA KALSTA


Potilasturvallisuus vaarantui - Ruotsi peruu apteekkiluvat neljältä apteekilta
19.10.2016 13:00 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 19.10.2016 13:00 INKERI HALONEN


Huonokuntoiset 18-vuotiaat suurentuneessa vaarassa kuolla ennenaikaisesti
19.10.2016 08:28 UUTISPALVELU DUODECIM

Elämäntavat 19.10.2016 08:28 UUTISPALVELU DUODECIM