Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkien hyvä palvelu saa kiitosta

15.04.2011 13:29 JUKKA-PEKKA MOILANEN

Apteekkari Christel Monni-Raasakka palvelee asiakkaitaan Kastellin apteekissa Oulussa. , KUVA: JUKKA-PEKKA MOILANEN

Palvelu pelaa! Suomalaisia harmittaa apteekin toiminnassa lähinnä vain jonotusaikojen piteneminen.

Valtaosa apteekkien asiakkaista on hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun, ilmenee Taloustutkimus Oy:n Apteekkariliitolle tekemästä tutkimuksesta.

Peräti 96 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa tyytyväinen viimeisimpään apteekkikäyntiinsä. Erittäin tyytyväisiä on kaksi kolmesta vastanneesta. Tyytyväisimpiä apteekkeihin ovat 60 vuotta täyttäneet.

Asiakkaat tekee tyytyväisiksi erityisesti apteekkien palvelualttius, jota kiittää joka toinen asiakas.  Tyytymättömyyttä puolestaan aiheuttaa useimmiten jonottaminen, siitä antaa kritiikkiä joka kolmas asiakas.

Suomalaiset ovat hyvin uskollisia käyttämälleen apteekille. Puolet vastaajista asioi useimmiten vain yhdessä tai kahdessa apteekissa.

Asiakkaat ovat tyytyväisiä apteekkipalveluiden saatavuuteen. Apteekkien määrää pitää riittävänä yhdeksän kymmenestä vastaajasta ja aukioloaikoihin on tyytyväinen melkein yhtä moni. Selvä enemmistö katsoo, että apteekkipalvelujen saatavuus on turvattava tulevaisuudessakin apteekkien sijoittelua sääntelemällä.

Puolet suomalaisista pitää apteekin parhaana sijaintipaikkana kauppakeskusta. Se on selvästi suositumpi kuin terveyskeskuksen tai lääkäriaseman yhteydessä sijaitseva liiketila.

Verkkokauppa ei vielä innosta

Apteekkien palveluista tärkeimpinä asiakkaat pitävät lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista, lääkeneuvontaa ja Kelan lääkekorvauksen saamista suoraan apteekista lääkeoston yhteydessä.

Tänä keväänä mahdolliseksi tullut lääkkeiden tilaaminen apteekin verkkopalvelun välityksellä ei ainakaan vielä innosta suomalaisia. Vain viidennes vastaajista pitää sitä tärkeänä palveluna.

Tutkimuksen mukaan apteekin henkilökunnan suullisesti antama lääkeneuvonta on asiakkaille tärkein lääkeneuvonnan lähde. Seuraavaksi tärkeimmät ovat lääkärit ja lääkepakkausten pakkausselosteet. Internetin merkitys lääketiedon lähteenä on viime vuosina kasvanut.

Ihmisten kokemukset ja odotukset apteekkipalveluista 2011 -tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta. Tutkimusta varten haastateltiin helmikuussa puhelimitse lähes tuhat iältään 15–79-vuotiasta mannersuomalaista. (EE)

Arkisto


Mimpara ja Tracleer erityiskorvattaviksi
12.02.2009 15:38

12.02.2009 15:38


Oriolan tulos kasvoi selvästi
12.02.2009 09:26

12.02.2009 09:26


Ennenaikaisen siemensyöksyn hoitoon tulee lääke
10.02.2009 12:40

10.02.2009 12:40


Masennusta hoidetaan huonosti
09.02.2009 12:01

09.02.2009 12:01


Orionin tulos putosi viisi prosenttia
06.02.2009 12:51

06.02.2009 12:51


Seuraava muuntokoulutus alkaa syksyllä
06.02.2009 11:18

06.02.2009 11:18


Lääkekorvausmenot pysyivät kehyksessä
06.02.2009 10:28

06.02.2009 10:28


Tutkijat esittävät maksukattojen yhdistämistä
06.02.2009 10:15

06.02.2009 10:15


Yhä useampi nuori käyttää masennuslääkkeitä
06.02.2009 00:01

06.02.2009 00:01


Intian lääketehtaiden ympäristöriskeistä nousi kohu
05.02.2009 17:00

05.02.2009 17:00