Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

25.03.2019 09:39  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Lääkkeiden myynti asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve.

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.

Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.

Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >

Arkisto


Apteekkarit: Evolokumabia ja alirokumabia sisältävät biologiset kolesterolilääkkeet on hyväksytty rajoitetusti peruskorvattavaksi potilailla, jotka sairastavat familiaalista hyperkolesterolemiaa eli perinnöllistä korkeaa kolesterolia.
15.12.2017 09:57

15.12.2017 09:57


Uudet biologiset kolesterolilääkkeet rajoitetusti korvattaviksi
14.12.2017 13:13 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 14.12.2017 13:13 VIRPI EKHOLM


Apteekkarit: "Kestää varmasti pitkään, ennen kuin Oriolalle annetaan anteeksi."
13.12.2017 14:20

13.12.2017 14:20


Apteekkarit: Vielä ehtii hakea! Apteekkariliitto etsii mahtavaa markkinoinnin ja asiakaskokemuksen ammattilaista. Haku päättyy 20. joulukuuta! Lisätietoja täältä: http://www.apteekkari.fi/ilmoitus-1.html
13.12.2017 13:12

13.12.2017 13:12


Mitä Oriolan jakelukriisi opetti?
13.12.2017 09:03 ERJA ELO

Lääkejakelu 13.12.2017 09:03 ERJA ELO


Apteekkarit: Lääketukku Oriolan toimitukset apteekeille kangertelivat viime viikolla selvästi ja myös asiakaspalvelu ruuhkautui pahoin. Apteekkeja huolettaa, miten Oriola on varautunut joulun tilausmäärien kasvuun.
11.12.2017 14:59

11.12.2017 14:59


Itsenäisyyspäivä koetteli Oriolan kapasiteettia
11.12.2017 14:50 INKERI HALONEN

Lääketukut 11.12.2017 14:50 INKERI HALONEN


Apteekkarit: Proviisorit Niina Makkonen ja Liisa Vähälassi tarkastelivat 50 torniolaisen lääkitystietoja kolmesta eri lähteestä. Tulos oli karu: vain viiden potilaan oma ilmoitus lääkityksestään vastasi Reseptikeskuksessa olevia tietoja. Yhdeksän potilaan tiedot puolestaan vastasivat terveyskeskuksessa olevia tietoja.
11.12.2017 10:25

11.12.2017 10:25


Virheelliset lääkitystiedot voivat johtaa riski- ja haittatapahtumiin
08.12.2017 12:04 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 08.12.2017 12:04 INKERI HALONEN


Selvitys Torniosta: Lääkitystiedon eri lähteissä merkittäviä eroja
08.12.2017 11:32 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 08.12.2017 11:32 INKERI HALONEN