Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekki pelasti asiakkaan hengen

24.08.2012 09:15 ERKKI KOSTIAINEN

, ERKKI KOSTIAINEN

Lohjan 4. Mäntynummen apteekki

Vakavan allergisen reaktion saanut ukrainalainen marjanpoimija olisi saattanut menehtyä ilman Hyrynsalmen apteekin ripeää toimintaa.

Hätääntynyt ulkomaalainen pariskunta ryntäsi Hyrynsalmen apteekkiin kaksi viikkoa sitten.

– Naisen kasvot olivat todella voimakkaasti turvoksissa, ja hänellä oli paperille kirjoitettuna jonkin allergialääkkeen nimi, mutta sitä ei ollut Suomessa myynnissä, kertoo apteekkari Terttu Puurunen.

Pariskunta puhui ainoastaan venäjää, joten oli heidän onnensa, että työvuorossa sattui olemaan apteekkiemäntä Leena Halmetoja, joka puhuu venäjää äidinkielenään. Näin saatiin selville, että ampiainen oli pistänyt metsässä marjoja poiminutta naista kasvojen alueelle.

Naisen oli vaikea hengittää ja hänen tilansa paheni koko ajan, joten Halmetoja lähti pariskunnan mukaan oppaaksi ja tulkiksi terveysasemalle. Terveysaseman ovella naisen hengitys oli jo hyvin työlästä, joten anafylaktisen tilanteen hoito aloitettiin välittömästi.

Kun Halmetoja tulkkasi lääkärille ja sairaanhoitajalle taustatietoja, kävi ilmi, että nainen oli saanut kaikkiaan neljä ampiaisenpistoa kaulaan ja ylävartalon alueelle.

Parin tunnin hoidon ja seurannan jälkeen pariskunta palasi reseptien kanssa apteekkiin. Naisen ulkonäkö oli muuttunut niin paljon turvotuksen laskettua, ettei henkilökunta ollut tunnistaa häntä samaksi henkilöksi.

Puurunen on ylpeä apteekkinsa työntekijöistä.

– Kiitos osaavalle henkilökunnallemme, joka tunnisti tilanteen ja osasi ohjata asiakkaan viipymättä hoitoon. Kiitos myös kansainvälisen "Apteekki" -nimemme ja vihreän kyltin, joiden ansiosta ukrainalaiset tunnistivat apteekin ja osasivat tulla hakemaan apua, vaikkeivät vielä tullessaan tienneet, miten vakava tilanne oli. (EE)

Arkisto


Ruusufinneistä puolet perinnöllisiä
10.09.2015 08:35 UUTISPALVELU DUODECIM

10.09.2015 08:35 UUTISPALVELU DUODECIM


Parin minuutin pikatreeni korjaa diabeetikon sydäntä
10.09.2015 08:20 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 10.09.2015 08:20 UUTISPALVELU DUODECIM


Reseptilääkkeen saa apteekista mukaan lähes aina
09.09.2015 09:13 ERJA ELO

toimitusvarmuus 09.09.2015 09:13 ERJA ELO


Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja: Farmasistit kotisairaanhoidon matkaan
08.09.2015 11:30 VIRPI EKHOLM

Uudistuva terveydenhuolto 08.09.2015 11:30 VIRPI EKHOLM


Uudella menetelmällä vauhtia lääkekehitykseen
08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA

Lääkekehitys 08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA


Nokian 1. Apteekki juhlii 100-vuotista työtään
07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN


Risikko: Sairaanhoitajien antama palaute vastaa täysin omia kokemuksiani
07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN


Espoon kotihoito siirtyy koneelliseen annosjakeluun
04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN

Annosjakelu 04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN


Sairaanhoitajat: Apteekin vastuu kasvaa, ja hyvä niin
04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM

Uudistuva terveydenhuolto 04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM


Terveyspisteiden sairaanhoitajat: Tämän palvelun kysyntä kasvaa
03.09.2015 13:25 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 03.09.2015 13:25 INKERI HALONEN