Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit sosiaaliseen mediaan

05.03.2010 09:27

Kouvolan Ykkösapteekki Facebookissa,

Kouvolan Ykkösapteekin 120-vuotisjuhlavuoden mainoskampanja pyörii MTV3:lla. Moderni apteekki julkaisi videon luonnollisesti myös YouTubessa.

Facebookissa on 1,2 miljoonaa suomalaista, mutta vasta neljä apteekkia. Yhteisöpalvelu tarjoaa ilmaista näkyvyyttä ja yhteydenottokanavan asiakkaille.

Nykyaikaisen apteekin on oltava yhteisöllisessä mediassa, uskoo apteekkari Eeva Teräsalmi, joka avasi apteekilleen profiilin Facebookiin kaksi viikkoa sitten. Hän ei odota Facebookista suoranaista hyötyä, jonka voisi laskea apteekin tuloksessa.

– Sosiaaliseen mediaan liittyminen on osa apteekin yrityskuvaa. Jos apteekki julistaa olevansa asiakaslähtöinen ja mukana ihmisten elämässä, sen täytyy näkyä myös Facebookissa. Siellä voimme opettaa tulevaisuuden asiakkaita eli nykyajan nuoria hakemaan luotettavaa lääketietoa apteekista.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekki teki Facebookiin samanlaisen käyttäjäprofiilin kuin yksityishenkilöt, mutta jälkikäteen ajateltuna parempi olisi ollut luoda ryhmä, jonka kannattajiksi käyttäjät voivat liittyä.

– Sivu näkyy vähän hassusti ja sitä voi olla vaikea löytääkin, mutta kokeilemme nyt näin, Teräsalmi sanoo.
 
Facebook-palvelun ylläpitämisestä ei koidu ylimääräistä vaivaa. Kaksi teknistä työntekijää päivittää palveluun samoja tapahtumatietoja kuin apteekin kotisivuille. Sivuilla on lisäksi apteekin perusinformaatio yhteystietoineen ja aukioloaikoineen.
 
Teräsalmi saattaa alkaa pitää Facebookissa myöhemmin blogia.
– Katsellaan ensin, mitä tapahtuu. Tämä on vielä niin uusi juttu.

Palautetta ja kysymyksiä
 
Kouvolan Ykkösapteekilla on puolen vuoden kokemus Facebookista.
– Haluamme olla siellä, missä ihmiset asioivat, sanoo proviisori Teemu Kivijärvi.

Apteekki meni mukaan Facebookiin internet-sivujensa uusimisen yhteydessä. Se tiedottaa kummallakin foorumilla ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Sähköinen viestintä on vilkasta myös apteekin suuntaan. Asiakkaiden sähköiset yhteydenotot ovat lisääntyneet monikertaisesti uudistusten jälkeen.
 
Facebookin ja kotisivujen kautta tulevat kysymykset liittyvät harvemmin lääkehoitoon, mutta useasti ravintoainelisiin, vitamiineihin ja allergioihin. Kysymykset ohjautuvat apteekin sähköpostiin, ja niihin vastataan muutamassa tunnissa.

Vaikka Ykkösapteekki on vain keskikokoinen, 16 työntekijän ja 86 000 toimitetun reseptin apteekki, se pyrkii olemaan näkyvästi esillä sähköisessä mediassa. Apteekki kampanjoi Googlessa, keskustelupalstoilla ja jopa MTV3:lla Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueella.

Verkkokauppa Twitterissä

Kouvolan Ykkösapteekin verkkokauppa Apteekkikulma toimii sekä Facebookissa että yhteisöpalvelu Twitterissä. Palvelun kautta apteekki lähettää esimerkiksi tuotetarjouksia käyttäjien Twitter-sivustoille tai RSS-syötteenä näiden matkapuhelimiin.

– Sähköiset ja sosiaaliset mediat ovat tätä päivä ja tulevaisuutta, apteekkien on syytä olla niissä mukana. Toivomme että panostuksemme sähköiseen viestintään kantaa hedelmää, Kivijärvi sanoo.
 
Hän suosittelee muillekin apteekeille liittymistä sosiaaliseen mediaan. Samalla hän varoittaa mainostoimistoista, jotka tarjoavat kovaan hintaan Facebook-sivujen rakentamis- ja ylläpitopalveluita.

– Meillekin on tullut tarjouksia 5–10 mainostoimistosta. Tarjouksiin tulee suhtautua kriittisesti, koska jokainen voi tehdä itse Facebook-profiilin helposti ja täysin ilmaiseksi. (EE)

Facebookissa ovat myös Helsingin Itäväylän apteekki sekä Apteekki Ideapark.

Arkisto


APTEEKKARI 2020 -tapahtumaan ennätysmäärä osallistujia
18.11.2020 09:18 HANNA HYVÄRINEN

apteekkari 18.11.2020 09:18 HANNA HYVÄRINEN


Polvikivut eivät helpota D-vitamiinilla eivätkä omega-3-rasvalla
18.11.2020 08:46 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 18.11.2020 08:46 UUTISPALVELU DUODECIM


Kolmas koronavirusrokote pääsi EMAn arvioitavaksi
17.11.2020 09:08 ERJA ELO

Koronavirus 17.11.2020 09:08 ERJA ELO


Nenäpäivä keräsi suurimman potin vuosiin – apteekit keräsivät yli 60 000 euroa
16.11.2020 08:57 HANNA HYVÄRINEN

Nenäpäivä 16.11.2020 08:57 HANNA HYVÄRINEN


Itä-Suomen yliopistossa Suomen laadukkainta farmasian opetusta
13.11.2020 09:35 ERJA ELO

Koulutus 13.11.2020 09:35 ERJA ELO


Koronatartuntaa ei voi todeta kotona
13.11.2020 09:29 ERJA ELO

Koronavirus 13.11.2020 09:29 ERJA ELO


Ministeri Pekonen: KKV:n selvityksessä ei mitään uutta
11.11.2020 13:35 ERJA ELO

apteekkitalous 11.11.2020 13:35 ERJA ELO


KKV ehdottaa useita muutoksia apteekkialalle – Apteekkariliiton mielestä alaa kannattaa uudistaa vaiheittain
11.11.2020 11:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 11.11.2020 11:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN


Aspiriini hillitsee pitkään suolistosyövän riskiä
10.11.2020 12:42 VIRPI EKHOLM

Syöpä 10.11.2020 12:42 VIRPI EKHOLM


Tutkimus: Lääkehoitoon sitoutuminen parantaa sydäninfarktipotilaiden ennustetta
09.11.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN

Sydän 09.11.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN