Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit parhaita asiakaspalvelussa

28.11.2011 12:10 IIRO KOSKELAINEN

, Kuva: Iiro Koskelainen

Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä apteekkien asiakaspalveluun.

Suomalaiset kokevat saavansa apteekeista selvästi parempaa asiakaspalvelua kuin päivittäistavarakaupasta, todetaan maanantaina julkaistussa EPSI Rating -selvityksessä.

EPSI Rating mittasi suomalaisten tyytyväisyyttä apteekkeihin ja päivittäistavarakauppaan loka-marraskuussa 2011. Valtakunnallisen ja riippumattoman tutkimuksen mukaan apteekeilla on Suomen tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat. Apteekkien valtteja ovat sijainti, aukioloajat sekä ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu.

Apteekkitoimiala sai asiakastyytyväisyydestä 81,4 indeksipistettä sadasta, mikä tarkoittaa hyvää tai erittäin hyvää tulosta. Päivittäistavarakauppa jäi 74 pisteellään kauas taakse. Apteekkien saama tyytyväisyysluku on kansainvälisestikin korkea, esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on ainoastaan 71,7.

Apteekkien asiakaspalvelua mitattiin paitsi koko toimialana, myös ryhmittäin. Apteekeista tutkimuksessa olivat mukana Hyvän Mielen Apteekit, Oma Plus Apteekit ja Yliopiston Apteekki.

Korkeimman tyytyväisyysluvun saavuttivat Hyvän Mielen Apteekit. Paras imago on asiakkaiden mukaan Yliopiston Apteekilla, joka on myös parantanut asiakasuskollisuuttaan viime vuodesta huikeat 6,5 indeksiyksikköä. Erot ryhmittymien välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaisista ostaisi lääkkeet vain apteekista, jos niiden kauppa vapautuisi. Viime vuonna vastaava luku oli 26. Suomalaisista 65 prosenttia ostaisi lääkkeensä tilanteen mukaan apteekista tai kaupasta. Suomalaiset odottavat, että lääkkeiden myynnin vapauttaminen laskisi hintoja sekä parantaisi valikoimia ja saatavuutta. Suurin pelko olisi lääkeneuvonnan jääminen pois.

EPSI Rating -tutkimukseen haastateltiin satunnaisotannalla vajaat 2 000 suomalaista ympäri Suomen. Tutkimus on osa Euroopan-laajuista EPSI Rating -ohjelmaa. EPSI Rating (Extended Performance Satisfaction Index) on eurooppalainen analyysimenetelmä, jota on käytetty EU-komission aloitteesta useissa Euroopan maissa vuodesta 2001. (EE)

Arkisto


Miten lääkerahat kulkevat vuonna 2019?
14.12.2015 13:27 ERJA ELO

Lääkekorvaukset 14.12.2015 13:27 ERJA ELO


Riitta Andersinin muotokuva pääsi herraseuraan
11.12.2015 15:26 ERJA ELO

Apteekkariliitto 11.12.2015 15:26 ERJA ELO


Pekka Karttusesta apteekkineuvos
11.12.2015 14:00 INKERI HALONEN

Arvonimet 11.12.2015 14:00 INKERI HALONEN


Lääkereseptin voi pian kirjoittaa myös mobiilisti
11.12.2015 12:06 VIRPI EKHOLM

sähköinen resepti 11.12.2015 12:06 VIRPI EKHOLM


Ranskalaisen kapselivalmistajan ongelmista ei lisätoimia Suomessa
09.12.2015 12:36 TIINA KUOSA

Lääketurvallisuus 09.12.2015 12:36 TIINA KUOSA


Verkossa pärjää pienikin
09.12.2015 08:31 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 09.12.2015 08:31 ERJA ELO


Apteekit keskivahvoja digiosaajia
08.12.2015 09:51 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 08.12.2015 09:51 ERJA ELO


Keuhkoahtaumataudin oma teemapäivä helppo järjestää
07.12.2015 12:16 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 07.12.2015 12:16 INKERI HALONEN


Keuhkosairauksien hoitoon mallia Porvoosta
07.12.2015 11:15 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.12.2015 11:15 INKERI HALONEN


Liikuttavan hyvää palvelua apteekista
04.12.2015 12:00 ERJA ELO

Apteekki palvelee 04.12.2015 12:00 ERJA ELO