Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit parhaita asiakaspalvelussa

28.11.2011 12:10 IIRO KOSKELAINEN

, Kuva: Iiro Koskelainen

Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä apteekkien asiakaspalveluun.

Suomalaiset kokevat saavansa apteekeista selvästi parempaa asiakaspalvelua kuin päivittäistavarakaupasta, todetaan maanantaina julkaistussa EPSI Rating -selvityksessä.

EPSI Rating mittasi suomalaisten tyytyväisyyttä apteekkeihin ja päivittäistavarakauppaan loka-marraskuussa 2011. Valtakunnallisen ja riippumattoman tutkimuksen mukaan apteekeilla on Suomen tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat. Apteekkien valtteja ovat sijainti, aukioloajat sekä ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu.

Apteekkitoimiala sai asiakastyytyväisyydestä 81,4 indeksipistettä sadasta, mikä tarkoittaa hyvää tai erittäin hyvää tulosta. Päivittäistavarakauppa jäi 74 pisteellään kauas taakse. Apteekkien saama tyytyväisyysluku on kansainvälisestikin korkea, esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on ainoastaan 71,7.

Apteekkien asiakaspalvelua mitattiin paitsi koko toimialana, myös ryhmittäin. Apteekeista tutkimuksessa olivat mukana Hyvän Mielen Apteekit, Oma Plus Apteekit ja Yliopiston Apteekki.

Korkeimman tyytyväisyysluvun saavuttivat Hyvän Mielen Apteekit. Paras imago on asiakkaiden mukaan Yliopiston Apteekilla, joka on myös parantanut asiakasuskollisuuttaan viime vuodesta huikeat 6,5 indeksiyksikköä. Erot ryhmittymien välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaisista ostaisi lääkkeet vain apteekista, jos niiden kauppa vapautuisi. Viime vuonna vastaava luku oli 26. Suomalaisista 65 prosenttia ostaisi lääkkeensä tilanteen mukaan apteekista tai kaupasta. Suomalaiset odottavat, että lääkkeiden myynnin vapauttaminen laskisi hintoja sekä parantaisi valikoimia ja saatavuutta. Suurin pelko olisi lääkeneuvonnan jääminen pois.

EPSI Rating -tutkimukseen haastateltiin satunnaisotannalla vajaat 2 000 suomalaista ympäri Suomen. Tutkimus on osa Euroopan-laajuista EPSI Rating -ohjelmaa. EPSI Rating (Extended Performance Satisfaction Index) on eurooppalainen analyysimenetelmä, jota on käytetty EU-komission aloitteesta useissa Euroopan maissa vuodesta 2001. (EE)

Arkisto


Apteekkariliitto: Apteekkipalveluiden digikehitystä tärkeää jatkaa
12.08.2016 16:00 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 12.08.2016 16:00 INKERI HALONEN


Iäkkäille sopimattomien lääkkeiden käyttö lisää terveyspalvelujen tarvetta
12.08.2016 10:21 INKERI HALONEN

Lääkitys kuntoon 12.08.2016 10:21 INKERI HALONEN


Kesä kasvatti etälääkäripalvelun kysyntää Vähänkyrön apteekissa
12.08.2016 09:28

Apteekki palvelee 12.08.2016 09:28


Suomalaistutkimus: Antibiootit vievät imettämisen terveyshyötyjä
11.08.2016 07:35 UUTISPALVELU DUODECIM

Tutkimus 11.08.2016 07:35 UUTISPALVELU DUODECIM


Hinkuyskään kehitetään uutta rokotetta
10.08.2016 10:33 INKERI HALONEN

Rokotteet 10.08.2016 10:33 INKERI HALONEN


Uutta toivoa Parkinsonin taudin hoitoon?
09.08.2016 12:37

Tutkimus 09.08.2016 12:37


Viikon vuodelepo syö lihaksia ja heikentää insuliinitasapainoa
09.08.2016 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 09.08.2016 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkejäämiä eniten jätevedenpuhdistamoiden läheisyydessä
08.08.2016 10:23 INKERI HALONEN

Ympäristö 08.08.2016 10:23 INKERI HALONEN


Reseptikeskuksen tietoja siirretään – voi pidentää vasteaikoja
05.08.2016 10:00 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 05.08.2016 10:00 INKERI HALONEN


Liikunta tepsii vaikeasti hoidettavaan verenpaineeseen
05.08.2016 09:10 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 05.08.2016 09:10 UUTISPALVELU DUODECIM