Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin Terveyspisteestä saa pian yhteyden Potilastiedon arkistoon

Uudistuva terveydenhuolto   11.01.2016 15:00  INKERI HALONEN

SUVI LAPPALAINEN,

Sairaanhoitaja Hanna-Mari Kokko on työskennellyt Turun Hirvensalon Apteekin Terveyspisteessä puolitoista vuotta. "Asiakasmäärät kasvavat koko ajan, rokottaminen on yhä suosituin palvelumme", hän kertoo.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Terveyspisteen sairaanhoitaja voi kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Apteekin Terveyspisteessä työskentelevä sairaanhoitaja voi jatkossa kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Kiinteästi kunnan terveyskeskuksen kanssa yhteistyötä tekeviä Terveyspisteitä toimii Suomessa noin kymmenen apteekin yhteydessä.

Apteekkijärjestelmäyhtiö Receptum rakentaa yhteyden mahdollistavaa palvelua parhaillaan ohjelmistoyhtiö Atostekin kanssa. Palvelusta rakennetaan apteekkijärjestelmästä riippumatonta.

Apteekin Terveyspisteen kanssa pitkään työskennellyt proviisori Saija Leikola huomauttaa, että apteekin ja Apteekin Terveyspisteen tietojärjestelmien pitää olla toisistaan erilliset. 

– Apteekin henkilökunnalla ei ole Potilastiedon arkistoon katstelu- tai kirjaamisoikeutta eikä toisaalta Terveyspisteen hoitaja voi päästä apteekin tietojärjestelmän kautta Reseptikeskukseen, vaikka samoissa tiloissa toimitaankin, Leikola toteaa. 

Atostek on tarjonnut lääkäreille pilvipohjaista eRA eResepti –palvelua vuoden verran. Palvelu laajenee alkuvuodesta kattamaan potilastiedot ensimmäisenä järjestelmäriippumattomana Kanta-liityntäpisteenä Suomessa.

– Palvelun avulla mikä tahansa organisaatio tai terveydenhuollon tietojärjestelmä voidaan liittää Kanta-palveluihin helposti ja nopeasti. Palvelun ideana on jakaa monimutkaisen integraation kustannukset lukuisien liittyjien kesken ja tarjota oikoreitti Kantaan, Atostekin toimitusjohtaja Mika Torhola jatkaa.

Arkisto


Palvelupistemääräyksen valmistelu alkaa
23.11.2010 20:23

23.11.2010 20:23


Halaa apteekkilaista!
22.11.2010 13:43

22.11.2010 13:43


D-vitamiinin annostus puhuttaa
21.11.2010 18:01

21.11.2010 18:01


Palvelupisteitä voi syntyä paljonkin
21.11.2010 13:44

Palvelupisteet 21.11.2010 13:44


Albert Wuokon palkinto Ingo Bichlmaierille
20.11.2010 18:45

20.11.2010 18:45


Posterikilpailussa monta hyvää ehdokasta
20.11.2010 18:20

20.11.2010 18:20


Muutokset korvattavuudessa hankaloittavat hoitoa
20.11.2010 16:55

20.11.2010 16:55


”Terveydenhuollon auktoriteettirooli on historiaa”
19.11.2010 22:15

19.11.2010 22:15


Tapiolan Otso on Vuoden opetusapteekki
19.11.2010 19:04

19.11.2010 19:04


Plakkipsoriasis-voiteen korvattavuus jatkuukin
19.11.2010 14:12

19.11.2010 14:12