Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin Terveyspisteestä saa pian yhteyden Potilastiedon arkistoon

Uudistuva terveydenhuolto   11.01.2016 15:00  INKERI HALONEN

SUVI LAPPALAINEN,

Sairaanhoitaja Hanna-Mari Kokko on työskennellyt Turun Hirvensalon Apteekin Terveyspisteessä puolitoista vuotta. "Asiakasmäärät kasvavat koko ajan, rokottaminen on yhä suosituin palvelumme", hän kertoo.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Terveyspisteen sairaanhoitaja voi kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Apteekin Terveyspisteessä työskentelevä sairaanhoitaja voi jatkossa kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Kiinteästi kunnan terveyskeskuksen kanssa yhteistyötä tekeviä Terveyspisteitä toimii Suomessa noin kymmenen apteekin yhteydessä.

Apteekkijärjestelmäyhtiö Receptum rakentaa yhteyden mahdollistavaa palvelua parhaillaan ohjelmistoyhtiö Atostekin kanssa. Palvelusta rakennetaan apteekkijärjestelmästä riippumatonta.

Apteekin Terveyspisteen kanssa pitkään työskennellyt proviisori Saija Leikola huomauttaa, että apteekin ja Apteekin Terveyspisteen tietojärjestelmien pitää olla toisistaan erilliset. 

– Apteekin henkilökunnalla ei ole Potilastiedon arkistoon katstelu- tai kirjaamisoikeutta eikä toisaalta Terveyspisteen hoitaja voi päästä apteekin tietojärjestelmän kautta Reseptikeskukseen, vaikka samoissa tiloissa toimitaankin, Leikola toteaa. 

Atostek on tarjonnut lääkäreille pilvipohjaista eRA eResepti –palvelua vuoden verran. Palvelu laajenee alkuvuodesta kattamaan potilastiedot ensimmäisenä järjestelmäriippumattomana Kanta-liityntäpisteenä Suomessa.

– Palvelun avulla mikä tahansa organisaatio tai terveydenhuollon tietojärjestelmä voidaan liittää Kanta-palveluihin helposti ja nopeasti. Palvelun ideana on jakaa monimutkaisen integraation kustannukset lukuisien liittyjien kesken ja tarjota oikoreitti Kantaan, Atostekin toimitusjohtaja Mika Torhola jatkaa.

Arkisto


Lihavuus on pahin terveysuhka
06.06.2014 09:00

Elämäntavat 06.06.2014 09:00


Tehoa astman hoitoon
05.06.2014 15:30 ERJA ELO

Apteekin lisäpalvelut 05.06.2014 15:30 ERJA ELO


Oksala siirtyy EK:n johtajaksi
05.06.2014 12:39

05.06.2014 12:39


Itsehoitoasiakas tarvitsee apua
05.06.2014 09:22

05.06.2014 09:22


Allergia on hälytysmerkki
05.06.2014 08:24

allergia 05.06.2014 08:24


Ilmailu näyttää esimerkkiä
04.06.2014 13:50

04.06.2014 13:50


Mitä soten jälkeen?
04.06.2014 10:52

04.06.2014 10:52


Korkeampi D-vitamiinilisä tarpeen vasta 75-vuotiaana
03.06.2014 14:42

D-vitamiini 03.06.2014 14:42


Tulvissa tuhoutuneille apteekeille kerätään apua
03.06.2014 13:47

03.06.2014 13:47


Enää korvattavuus varfariinin haastajien tiellä
03.06.2014 10:36

03.06.2014 10:36