Apteekeilla tyytyväisimmät asiakkaat
26.01.2012 12:04 JUKKA-PEKKA MOILANEN
Apteekeissa on aihetta hymyyn. Niistä löytyvät Suomen tyytyväisimmät asiakkaat.
Muihin toimialoihin verrattuna apteekit pärjäävät ylivoimaisesti parhaiten, kertoo tuore tutkimus.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä kuvaava pisteluku oli apteekeilla 81,4, joka on sama kuin vuoden 2010 tutkimuksessa. Hyvää tai erittäin hyvää asiakastyytyväisyyttä kuvaa 75 ylittävä pisteluku maksimin ollessa 100. Tulokset selviävät EPSI Ratingin neljätoista maata kattavasta tutkimuksesta, jossa analysoitiin kuluttajien tyytyväisyyttä ja uskollisuutta palveluntarjoajia kohtaan vuonna 2011.
Tyytymättömimpiä asiakkaat ovat teknologiatoimialoihin. Esimerkiksi kiinteä ja liikkuva laajakaista saivat pisteluvut 68,2 ja 67,7. Kaikista toimialoista ne ovat kuitenkin parantaneet pistelukuaan eniten viime vuodesta. Pisteluku väillä 60–75 kuvaa välttävää/tyydyttävää asiakastyytyväisyyttä.
Eri palveluiden laatuun tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät tutkimuksen mukaan Mäntsälästä ja tyytymättömimmät Pirkkalasta.
Asiakasuskollisuudessakin apteekit pitävät kärkisijaa 83,5 pisteellä Suomen keskiarvon ollessa 74,8.
Kaiken kaikkiaan suomalaisten tyytyväisyys tarjottuihin tuotteisiin ja palveluihin laski hieman viime vuonna. Kansainvälisessä vertailussa Suomi pärjää kuitenkin hyvin ollen sijalla 5.
Tutkimusta varten tehtiin kaikkiaan noin 1 000 000 haastattelua, joista Suomessa 30 000. (TK)
Arkisto
EMA: Fibraatit edelleen käyttökelpoisia
|
GlucaGen lääkepakkaus tarkistettava
|
Liitto: Osteoporoosilääkkeet erityiskorvattaviksi
|
Kalaöljykapselit tehottomia synnytysmasennuksen estossa
|
Lääkeostoja ei saa kytkeä kaupan bonusjärjestelmiin
|
Lihavuus heikentää valtimosuonten toimintaa
|
Ministeri Rehula lämmittelee terveysrahaston kokeilua
|
Suomi sittenkin mukana Pangeassa
|
EMA uudistaa eturistiriitasääntöjään
|
Vaihto-opiskelija tuo vaihtelua
|