Terveyttä neuvomalla
21.05.2010 08:00
KESÄ ON MAHTAVAA aikaa. Aurinko paistaa ja suomalaisten katseet ovat nousseet jalkateristä toisten silmiin.
Talvella suomalaiset katsovat alaspäin; noin metrin jalkojensa eteen, jotta eivät kaatuisi liukkailla jalkakäytävillä. Kesällä suomalaiset jopa hymyilevät ja katsovat toisiaan suoraan silmiin.
Kesä saapui viime viikolla Suomeen - ja vielä aivan erinomaisella tavalla. Minusta tuntuu, että juuri nyt kaikki hymyilevät.
Auringossa on kuitenkin omat vaaransa, joilta on syytä suojautua. Tämän vuoksi suuntasin muutama päivä sitten Töölöntorin reunalla sijaitsevaan yksityiseen apteekkiin. Olin päättänyt, että nyt on ostettava aurinkosuojaa myös pojalle.
Apteekissa pälyilin vain erittäin lyhyen hetken kunnes farmaseutti tuli luokseni ja kysyi kuinka voisi auttaa. Kerroin hänelle tarvitsevani aurinkosuojaa pojalleni. Farmaseutti kysyi minulta välittömästi kuinka vanha poikani on. Kerroin Einon kohta täyttävän 9 kuukautta.
Minulle todettiin selkeästi, että noin nuori on suojattava vaateilla ja muilla järjestelyillä auringolta. Noin nuoren lapsen ihoa ei saa altistaa auringolle, vaikka lapsi olisikin suojattu aurinkovoiteella. Sain todella huolelliset ohjeet.
Tämän jälkeen farmaseutti suositteli minulle tiettyä aurinkosuojaa ja neuvoi sen käytössä. Kertoipa vielä käyttävänsä kyseistä tuotetta omille lapsillensakin.
Olin vakuuttunut saamistani neuvoista. Ostin suojarasvan. Olen säännöllisesti rasvannut viime päivinä poikani posket, nenän, otsan, kaulan ja niskan. Aurinkoisia päiviä kun on riittänyt.
Tiedän, että aurinkosuojavoiteita on myynnissä myös päivittäistavarakaupoissa, koska suojavoide ei ole lääke. Olen täysin varma, että Töölötorin Alepan kassa ei olisi kysynyt minulta lapseni ikään, eikä antanut mitään ohjeita lapsen suojaamiseksi auringolta. Alepa olisi vain rahastanut tuotteen.
Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.
Kommentit
Tepi 01.06.2010 12:02
Sinuapa palveltiin hienosti. Minä puolestani ostin ihan yksikseni samanikäiselle pojalleni aurinkorasvan tutusta palvelevasta apteekista. Ruuhka-aikana henkilökunnalla oli muita minua ennen tulleita asiakkaita palveltavana. Sen puoelsta kaikki ok.
Minä en näet tuossa asiassa apua kaivannut. Olen lukennut pariin kertaan neuvolasta saadut vihkoset. Luen myös lehtiä ja katson televisiota ja keskustelen tuttujeni kanssa. Nämä kaikki lähteet kertovat selkeästi tuon saman mitä kuulit farmaseutilta.
Suosittelen lukemaan ainakin niitä neuvolan lehtisiä. Niissä on paljon muutakin hyödyllistä, mitä me isit emme luonnostaan tiedä. Paitsi ehkä farmaseutti-isit.
Osallistu keskusteluun
Mikä mättää terveydenhuollossa? 22.03.2013 09:4522.03.2013 09:45 |
Markkinatalous vailla omaatuntoa 08.03.2013 08:2108.03.2013 08:21 |
Apteekkiasiaa Joensuussa 29.01.2013 20:5029.01.2013 20:50 |
Kiitos kuluneesta vuodesta 20.12.2012 13:1220.12.2012 13:12 |
Vihdoinkin lunta 29.11.2012 11:3629.11.2012 11:36 |
Apteekkiasiaa Amsterdamissa 12.10.2012 08:3112.10.2012 08:31 |
Hyvää valmistelua 26.09.2012 16:2526.09.2012 16:25 |
Väsynyt 04.09.2012 15:5704.09.2012 15:57 |
JazzApteekki Porissa 21.07.2012 15:2321.07.2012 15:23 |
Tee sitä mitä osaat 29.06.2012 09:3929.06.2012 09:39 |
Itsehoitolääkkeet apteekista
|
Tervetuloa uudistuville sivuille
|
Hyvä vuosi alkoi
|
Apteekkiasiaa Kouvolassa
|
Mitä opin tämän vuoden FIP:ssä?
|
Helppoja päätöksiä
|
Vastuullista pelaamista
|
Apteekkiasiaa Roomassa
|
Tahdon tavata omistajan
|
Apteekkaripäivillä tavataan
|
Hessu hopo 01.06.2010 23:43
Totta, että suomalaiset ovat lukutaitoista kansaa. Hienoa on Tepin ymmärrys esitteiden antaman informaation ymmärtämiseen. Onko kaikilla kansalaisillamme sama ymmärrys? Epäilempä! Meitä on niin monta, joilla älykkyys ei riitä Tepin tasolle. Me haluamme myös kysyä niistä asioista, joita esitteen vajavainen tiedote ei meille vastannut. Ehkäpä kysymysten esittäminen ei kuitenkaan ole tyhmyyden,vaan oman tietämättömyyden rehellistä tunnustamista.