Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Vasta alkusoittoa?

04.09.2009 10:24

LÄÄKEYHTIÖ PFIZERILLE langetetut miljardikorvaukset hätkähdyttivät kesken aamupalan. Itse asiassa hätkähdyksen aiheutti korvausten syy: lahjonta ja laiton markkinointi. Melko härskiä, ottaen huomioon, että yhtiö oli jo suurennuslasin alla aiempien markkinointirikkomusten vuoksi. Samaa mieltä oli ilmeisesti eräs yhtiön entinen markkinointiosaston työntekijä, joka oli osaltaan tutkimuksia alulle pistämässä.

Lääkkeiden markkinointi on tasaisin väliajoin esillä niin julkisessa kuin viranomaiskeskustelussakin. Milloin pohditaan rajanvetoa potilasinformaation antamisen ja lääkemainonnan välillä, milloin ihmetellään (ja päivitellään) markkinointiväen kekseliäisyyttä. Asiallistakin markkinointia on, sitä ei sovi unohtaa.

Nyt kuitenkin mentiin rajan yli ja rytisten. Sitä ei Pfizer edes yrittänyt kieltää, vaan suostui kiltisti maksamaan viulut välttääkseen oikeudenkäynnin. Ehkä liiankin kiltisti. Oliko käsittämättömältä kuulostava rahasumma sittenkään tarpeeksi suuri, jos kerran aiempien rikkomusten vuoksi päällä ollut sanktiouhka ei tehonnut? Ideana ei nimittäin varmaankaan ole se, että käryn käydessä viulut maksetaan ilman sen suurempia vaikeuksia, ja vastaavat rikkeet sen kun jatkuvat.

Vaan onko Pfizer toimialallaan omaa luokkaansa, mitä tulee kyseenlaisiin, jopa laittomiin markkinointikeinoihin? Vai joutuiko se nyt vaan huonoa tuuriaan syntipukiksi, ja suuremman mittakaavan hiljalleen lämpenevä, kotimaista vaalirahakohua vastaava soppa on vasta lämpenemässä. Entisen työnantajansa paljastaneen myyntiedustajan saama miljoonakorvaus kun saattaa innostaa muihinkin vastaaviin ilmiantoihin. Tämä jää nähtäväksi.

Tiina Kuosa

Kirjoittaja on Apteekkarilehden lääketieteen toimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tiedemaailman mätämunat
19.10.2012 16:38

19.10.2012 16:38


Kielellisestä humpuukista
12.10.2012 09:10

12.10.2012 09:10


Maailma muuttuu Eskoseni
06.10.2012 19:32

06.10.2012 19:32


Epäreilua kohtelua
26.09.2012 15:00

26.09.2012 15:00


Nappulaliigassa ei herkutella
21.09.2012 09:13

21.09.2012 09:13


Alamme kiinnostaa monia
07.09.2012 09:37

07.09.2012 09:37


Miksi muuttaa hyvin toimivaa?
30.08.2012 18:34

30.08.2012 18:34


Kultainen tulevaisuus
29.08.2012 09:10

29.08.2012 09:10


Riskit testiin
24.08.2012 08:54

24.08.2012 08:54


Yhteistyötä loppuun asti
17.08.2012 09:28

17.08.2012 09:28