Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Vasta alkusoittoa?

04.09.2009 10:24

LÄÄKEYHTIÖ PFIZERILLE langetetut miljardikorvaukset hätkähdyttivät kesken aamupalan. Itse asiassa hätkähdyksen aiheutti korvausten syy: lahjonta ja laiton markkinointi. Melko härskiä, ottaen huomioon, että yhtiö oli jo suurennuslasin alla aiempien markkinointirikkomusten vuoksi. Samaa mieltä oli ilmeisesti eräs yhtiön entinen markkinointiosaston työntekijä, joka oli osaltaan tutkimuksia alulle pistämässä.

Lääkkeiden markkinointi on tasaisin väliajoin esillä niin julkisessa kuin viranomaiskeskustelussakin. Milloin pohditaan rajanvetoa potilasinformaation antamisen ja lääkemainonnan välillä, milloin ihmetellään (ja päivitellään) markkinointiväen kekseliäisyyttä. Asiallistakin markkinointia on, sitä ei sovi unohtaa.

Nyt kuitenkin mentiin rajan yli ja rytisten. Sitä ei Pfizer edes yrittänyt kieltää, vaan suostui kiltisti maksamaan viulut välttääkseen oikeudenkäynnin. Ehkä liiankin kiltisti. Oliko käsittämättömältä kuulostava rahasumma sittenkään tarpeeksi suuri, jos kerran aiempien rikkomusten vuoksi päällä ollut sanktiouhka ei tehonnut? Ideana ei nimittäin varmaankaan ole se, että käryn käydessä viulut maksetaan ilman sen suurempia vaikeuksia, ja vastaavat rikkeet sen kun jatkuvat.

Vaan onko Pfizer toimialallaan omaa luokkaansa, mitä tulee kyseenlaisiin, jopa laittomiin markkinointikeinoihin? Vai joutuiko se nyt vaan huonoa tuuriaan syntipukiksi, ja suuremman mittakaavan hiljalleen lämpenevä, kotimaista vaalirahakohua vastaava soppa on vasta lämpenemässä. Entisen työnantajansa paljastaneen myyntiedustajan saama miljoonakorvaus kun saattaa innostaa muihinkin vastaaviin ilmiantoihin. Tämä jää nähtäväksi.

Tiina Kuosa

Kirjoittaja on Apteekkarilehden lääketieteen toimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Somessa kokonaisuus unohtuu
28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

Omat blogit 22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

Omat blogit 03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

Apteekkijärjestelmä 14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

Verotus 04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

Saatavuusongelmat 23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN