Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Välinevetoista viestintää

19.04.2013 09:00



Virhe! Komentoa ei voida suorittaa. Tilanne on harmillisen tuttu jokaiselle nettiä käyttäneelle. Esimerkiksi jokin kankea sähköinen lomake jumittuu, koska siihen kirjoitettavien merkkien enimmäismäärä on ylittynyt. Tiivistät viestiä, mutta olennaiset tiedot jäävät puuttumaan.

Se, että teknologia sanelee viestinnän sisältöä, ei ole uusi ilmiö. Viestintäteoreetikko Marshall McLuhan lausui jo 1960-luvulla kuuluisat sanansa ”The medium is the message”. Tällä hän tarkoitti, että teknologia määrittelee aina jossain määrin viestinnän laatua.

McLuhanin oppi ei ole nykypäivänä täysin ruostunut. Päinvastoin. Teknologiset mahdollisuudet ohjaavat monia viestinnän ilmiöitä. Esimerkiksi Facebookin tunnettu tykkäystoiminto on pohjimmiltaan yksinkertainen tekninen ominaisuus, josta on kuitenkin muodostunut suosittu arkikielen käsite.

Tykkäyksen tematiikka näkyykin nykyisin, alkuperäisen asiayhteytensä lisäksi, mitä erilaisimmissa paikoissa: ulkomainonnassa, muodissa, taiteessa, mielenosoituksissa ja aatteellisissa esitteissä. Ehkä Facebookin tykkäystoiminto laajeni yhteiskunnalliseksi ilmiöksi juuri yksinkertaisuuden ja universaalin ymmärrettävyytensä ansiosta.

Kaikkien teknologisten keksintöjen taustalla on lopulta ihminen. Tämän vuoksi verkkosisältöjen suunnittelussa on olennaisinta kuulostella käyttäjien tarpeita ja toiveita. Itse olen liian usein byrokraattisilla tai muuten hankalilla sivuilla liikkuessani ollut tilanteessa, jossa McLuhanin oppi on tuntunut liiankin tutulta.

Apteekkariliiton jäsenapteekkien Salkku-verkkopalvelu uudistettiin alkukeväästä. Uudistuksen yhteydessä jo hyvin toimivasta verkkopalvelusta saatiin karsittua muutamia teknisiä kankeuksia pois. Mikään nettisivusto ei kuitenkaan ole koskaan täysin valmis, joten palautetta uudistetusta Salkusta voitte edelleen lähettää etusivulta löytyvän palautelomakkeen kautta. 

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja, joka inhoaa tarkoituksellisen monimutkaista tekniikkaa. 

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kelan lääkemenojen kasvu ei johdu apteekkijärjestelmästä
23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN


Faktat unohtuivat Vihreiden yrittäjyysohjelmassa
19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN


Unohtivatko lääketukut vastuunsa Pohjois-Suomessa?
08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN

Oma blogi 08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN


Miksi Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata?
21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN

Oma blogi 21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN


Mitä Ruotsin apteekkiuudistuksella oikeasti saavutettiin?
03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN


Lääkityslista lupaa paljon – mutta ei apteekkilaisille
18.02.2016 09:00 ARI JANSEN

Oma blogi 18.02.2016 09:00 ARI JANSEN


Kela-kortti, väärä valttikortti!
11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA

Oma blogi 11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA


Apteekkijärjestelmän perusteet
23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkijärjestelmä 23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekeilla annettavaa uusille sotealueille
13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN


Suomesta Euroopan digiveturi
02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN