Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Välinevetoista viestintää

19.04.2013 09:00



Virhe! Komentoa ei voida suorittaa. Tilanne on harmillisen tuttu jokaiselle nettiä käyttäneelle. Esimerkiksi jokin kankea sähköinen lomake jumittuu, koska siihen kirjoitettavien merkkien enimmäismäärä on ylittynyt. Tiivistät viestiä, mutta olennaiset tiedot jäävät puuttumaan.

Se, että teknologia sanelee viestinnän sisältöä, ei ole uusi ilmiö. Viestintäteoreetikko Marshall McLuhan lausui jo 1960-luvulla kuuluisat sanansa ”The medium is the message”. Tällä hän tarkoitti, että teknologia määrittelee aina jossain määrin viestinnän laatua.

McLuhanin oppi ei ole nykypäivänä täysin ruostunut. Päinvastoin. Teknologiset mahdollisuudet ohjaavat monia viestinnän ilmiöitä. Esimerkiksi Facebookin tunnettu tykkäystoiminto on pohjimmiltaan yksinkertainen tekninen ominaisuus, josta on kuitenkin muodostunut suosittu arkikielen käsite.

Tykkäyksen tematiikka näkyykin nykyisin, alkuperäisen asiayhteytensä lisäksi, mitä erilaisimmissa paikoissa: ulkomainonnassa, muodissa, taiteessa, mielenosoituksissa ja aatteellisissa esitteissä. Ehkä Facebookin tykkäystoiminto laajeni yhteiskunnalliseksi ilmiöksi juuri yksinkertaisuuden ja universaalin ymmärrettävyytensä ansiosta.

Kaikkien teknologisten keksintöjen taustalla on lopulta ihminen. Tämän vuoksi verkkosisältöjen suunnittelussa on olennaisinta kuulostella käyttäjien tarpeita ja toiveita. Itse olen liian usein byrokraattisilla tai muuten hankalilla sivuilla liikkuessani ollut tilanteessa, jossa McLuhanin oppi on tuntunut liiankin tutulta.

Apteekkariliiton jäsenapteekkien Salkku-verkkopalvelu uudistettiin alkukeväästä. Uudistuksen yhteydessä jo hyvin toimivasta verkkopalvelusta saatiin karsittua muutamia teknisiä kankeuksia pois. Mikään nettisivusto ei kuitenkaan ole koskaan täysin valmis, joten palautetta uudistetusta Salkusta voitte edelleen lähettää etusivulta löytyvän palautelomakkeen kautta. 

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja, joka inhoaa tarkoituksellisen monimutkaista tekniikkaa. 

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Äärimmäinen muistitesti
07.06.2013 09:48

07.06.2013 09:48


Kateellinen hyvinkääläisille
31.05.2013 07:47

31.05.2013 07:47


Kadonneen biljoonan metsästys
23.05.2013 13:13

23.05.2013 13:13


Myyjiä tuijottavat asiakkaat
17.05.2013 09:13

17.05.2013 09:13


Koulutusnakki napsahti
10.05.2013 08:50

10.05.2013 08:50


Ajattelemisen aihetta
30.04.2013 14:40

30.04.2013 14:40


Lääkehuolto ja sote-uudistus
25.04.2013 10:09

25.04.2013 10:09


D-vitamiini kuuluu kaikille!
05.04.2013 08:08

05.04.2013 08:08


Puolitetaan kiire
28.03.2013 09:06

28.03.2013 09:06