Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Turboturpa korjaa potin

03.12.2010 11:00

SOSIAALINEN media harppoo kovaa vauhtia eteenpäin, mutta verkkokauppa ottaa vasta ensi askeleita. Eniten kompastelua aiheuttaa markkinoinnin haasteellisuus.

Tuoreessa verkkokauppiaille suunnatussa kyselyssä neljä viidesosaa vastaajista koki erityisen ongelmalliseksi kaupan tunnettuuden lisäämisen, tulosten mittaamisen ja markkinoinnin suunnittelun.

Samojen ongelmien parissa painiskellaan myös apteekeissa. Verkkokauppoja kehitetään ja uusien perustamista mietitään viimeistään nyt, kun uusi lääkelaki ja sähköinen resepti mahdollistavat pian myös lääkkeiden myynnin verkossa.

Sosiaalinen media tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Perinteisestä markkinointiajattelusta on kuitenkin syytä luopua. Tuotteiden tyrkyttäminen johtaa helposti siihen, että fanit hylkäävät koko sivuston seuraamisen. ”Tykkääminen” on helppo lopettaa yhdellä klikkauksella.

Sosiaalisessa mediassa käyttäjät itse tuottavat ja jakavat sisältöä. Mainoksia ei lähetetä eteenpäin toisille verkoston jäsenille. Tavoitteena onkin tuottaa niin hyvää sisältöä, että käyttäjät haluavat välittää sitä edelleen.

Myös keskusteluun on osallistuttava aktiivisesti.”Älä ole tuppisuu vaan turboturpa”, opastetaan markkinoinnin saloihin nuorison suosimassa IRC-Galleriassa. Hyvä asiakaspalvelu verkossa vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Aktiivisuus kannattaa, mutta ei ole halpaa puuhaa. Sosiaaliseen mediamarkkinointiin on varattava riittävästi resursseja, jos sen haluaa tuottavan tulosta. Sisällöntuotanto, seuranta ja asiakkaiden kanssa keskustelu nielevät kallista työaikaa.

Asiakassuhteiden luomiseen käytetty investointi voi kuitenkin osoittautua tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Vaikka tuloksia ei tuntuisikaan syntyvän kovin nopeasti, ei kannata heti luovuttaa.

Asiakassuhteet eivät synny hetkessä.

Helena Hyyppä
Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkovastaava.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Mitä voimme Ruotsista oppia?
16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään pieni urakka
22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekin perustehtävä sotessa
20.01.2017 10:24 VESA KUJALA

Oma blogi 20.01.2017 10:24 VESA KUJALA


Huh, mikä vuosi!
20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN


Kerrohan kaikki, Antero Vartia
28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN


Hallitus leikkaa rajusti apteekeilta
15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA

Oma blogi 15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA


Palataan keskusteluun
12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN


Vai että miljoonia lobbaukseen
27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN


Hoppsan, se olikin laiton lääke!
21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER

Oma blogi 21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER


Keskon pääjohtaja hallitsee retoriikan muttei faktoja
08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN