Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Samanlaista vai erilaista hyvää palvelua?

04.04.2014 08:31

ME IHMISET OLEMME erilaisia. Siinä, missä minä arvostan ripeää palvelua, joku toinen haluaa kuulla perusteellisesti kaikki yksityiskohdat tuotteesta, jota on ostamassa. Jos minä puolestani jämähdän jaarittelevan myyjän armoille, ei kauppoja synny. Toivon, että minun tarpeeni kartoitetaan ja sen jälkeen myyjä käyttää omaa ammattitaitoaan ja suosittelee minulle parasta mahdollista vaihtoehtoa.

Olen asioinut useita vuosia (tai ehkä jo vuosikymmeniä) Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevassa liikkeessä, joka myy ja huoltaa laskettelusuksia. Liikkeen verkkosivuilla luvataan, että myymälästä löytyvät ajankohtaisimmat varusteet oikeaan hintaan ja jokaiselle asiakkaalle pyritään löytämään sopivat välineet. Vääränlaisia varusteita ei edes suostuta myymään. Tämä puree minuun.

Kun ovesta astuu sisään, saa heti palvelua, tarpeet kartoitetaan ja myyjä suosittelee rohkeasti vaikkapa monoja, jotka ovat hänen mielestään minulle parhaat.

Jos myymälään tulee samaan aikaan muitakin asiakkaita, heitä palvellaan yhtä aikaa. Välillä saatetaan tehdä jopa pieni huoltotoimenpide kolmannen asiakkaan suksille. Minusta hommassa on kunnon meininki, enkä pahastu ollenkaan siitä, että kaikki saavat samaan aikaan palvelua.

Kehuin liikettä ystävälleni ja hänkin oli käynyt samassa paikassa. Ystävä yllätti minut todetessaan, ettei palvelu ollut hänestä erityisen hyvää. Hän olisi kaivannut perusteellisempaa palvelua, tuotteiden yksityiskohtaisempaa esittelyä ja erilaisten vaihtoehtojen tarjoamista. Hänestä oli tuntunut, ettei hän ollut asiakkaana tärkeä.

Näin erilaisia me olemme.

Ja tässä piilee yksi asiakaspalvelun isoimmista haasteista. Miten tunnistaa se, mitä asiakas arvostaa ja tarjota juuri oikeanlaista palvelua?

Katariina Kalsta
Brand Manager, proviisori


Kommentit

Jouni Ortju 04.04.2014 11:56

Sitä haastetta käsittelemään ja työstämään kannattaa ottaa henkilöstö mukaan!


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kelan lääkemenojen kasvu ei johdu apteekkijärjestelmästä
23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN


Faktat unohtuivat Vihreiden yrittäjyysohjelmassa
19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 19.04.2016 15:38 MERJA HIRVONEN


Unohtivatko lääketukut vastuunsa Pohjois-Suomessa?
08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN

Oma blogi 08.04.2016 09:01 ARJA KARJALAINEN


Miksi Kanta-järjestelmän virheitä ei korvata?
21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN

Oma blogi 21.03.2016 13:00 KIRSTI MUSTONEN


Mitä Ruotsin apteekkiuudistuksella oikeasti saavutettiin?
03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 03.03.2016 10:57 MERJA HIRVONEN


Lääkityslista lupaa paljon – mutta ei apteekkilaisille
18.02.2016 09:00 ARI JANSEN

Oma blogi 18.02.2016 09:00 ARI JANSEN


Kela-kortti, väärä valttikortti!
11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA

Oma blogi 11.02.2016 13:19 SAKARI ALARANTA


Apteekkijärjestelmän perusteet
23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkijärjestelmä 23.01.2016 21:26 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekeilla annettavaa uusille sotealueille
13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 13.11.2015 07:42 MERJA HIRVONEN


Suomesta Euroopan digiveturi
02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.10.2015 12:40 ERKKI KOSTIAINEN