Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Samanlaista vai erilaista hyvää palvelua?

04.04.2014 08:31

ME IHMISET OLEMME erilaisia. Siinä, missä minä arvostan ripeää palvelua, joku toinen haluaa kuulla perusteellisesti kaikki yksityiskohdat tuotteesta, jota on ostamassa. Jos minä puolestani jämähdän jaarittelevan myyjän armoille, ei kauppoja synny. Toivon, että minun tarpeeni kartoitetaan ja sen jälkeen myyjä käyttää omaa ammattitaitoaan ja suosittelee minulle parasta mahdollista vaihtoehtoa.

Olen asioinut useita vuosia (tai ehkä jo vuosikymmeniä) Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevassa liikkeessä, joka myy ja huoltaa laskettelusuksia. Liikkeen verkkosivuilla luvataan, että myymälästä löytyvät ajankohtaisimmat varusteet oikeaan hintaan ja jokaiselle asiakkaalle pyritään löytämään sopivat välineet. Vääränlaisia varusteita ei edes suostuta myymään. Tämä puree minuun.

Kun ovesta astuu sisään, saa heti palvelua, tarpeet kartoitetaan ja myyjä suosittelee rohkeasti vaikkapa monoja, jotka ovat hänen mielestään minulle parhaat.

Jos myymälään tulee samaan aikaan muitakin asiakkaita, heitä palvellaan yhtä aikaa. Välillä saatetaan tehdä jopa pieni huoltotoimenpide kolmannen asiakkaan suksille. Minusta hommassa on kunnon meininki, enkä pahastu ollenkaan siitä, että kaikki saavat samaan aikaan palvelua.

Kehuin liikettä ystävälleni ja hänkin oli käynyt samassa paikassa. Ystävä yllätti minut todetessaan, ettei palvelu ollut hänestä erityisen hyvää. Hän olisi kaivannut perusteellisempaa palvelua, tuotteiden yksityiskohtaisempaa esittelyä ja erilaisten vaihtoehtojen tarjoamista. Hänestä oli tuntunut, ettei hän ollut asiakkaana tärkeä.

Näin erilaisia me olemme.

Ja tässä piilee yksi asiakaspalvelun isoimmista haasteista. Miten tunnistaa se, mitä asiakas arvostaa ja tarjota juuri oikeanlaista palvelua?

Katariina Kalsta
Brand Manager, proviisori


Kommentit

Jouni Ortju 04.04.2014 11:56

Sitä haastetta käsittelemään ja työstämään kannattaa ottaa henkilöstö mukaan!


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Omistajat ohjaavat apteekkien kehitystä
04.10.2018 08:30 ELINA AALTONEN

Apteekkijärjestelmä 04.10.2018 08:30 ELINA AALTONEN


Annosjakelun keskittyminen vaarantaa lääkitysturvallisuuden
12.09.2018 09:54 ANNIKA KOIVISTO

Oma blogi 12.09.2018 09:54 ANNIKA KOIVISTO


Miksi apteekeista luotiin totuudenvastaista mielikuvaa?
02.07.2018 09:29 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 02.07.2018 09:29 ERKKI KOSTIAINEN


Valikoituja faktoja
26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN

Oma blogi 26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN


Tupakoinnin vähentämisen uudet suuntaukset
11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI

Blogivieras 11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI


Suun kautta Itämereen
04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO

Oma blogi 04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO


Asiantuntemus riittää, mutta riittääkö riippumattomuus?
09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkirokotusten määrä kasvaa maailmalla
19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO

Oma blogi 19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO


Apteekkien neuvoilla torjutaan itsehoitolääkkeiden haittoja
08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN

Omat blogit 08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN


Valeapteekki jatkaa harhaanjohtamista
10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi 10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN