Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Rapukausi käynnissä

31.05.2012 10:15



NÄIN KESÄN KYNNYKSELLÄ kadulla törmää tämän tästä rapua muistuttavaan kaksijalkaiseen. Ensimmäisistä todellisista hellepäivistä on otettu kaikki irti. Ei jää epäselväksi, miksi ihosyövät ovat vuosien kuluessa yleistyneet. Muita vakavampi melanooma on ollut jo vuosikymmenten ajan nopeimmin yleistyviä syöpiä Suomessa ja muissa länsimaissa.

Tässä yhteydessä olisi äärimmäisen helppoa alkaa arvostella ihmisten innottomuutta suojautua auringolta. Se olisi kuitenkin turhanpäiväistä moralisointia, varsinkin kun omakaan, kuitenkin keskivertoa aktiivisempi, aurinkosuojaus ei varmasti ole täydellistä.

Sen sijaan pistää jälleen miettimään, miksi ihmisten on niin vaikea omaksua (tai ymmärtää) tietoa, joka auttaisi heitä oman terveyden ylläpitämisessä. Tämä ongelma koskee kaikkea terveyteen ja sen ylläpitämiseen liittyvää informaatiota. Tiedotusvälineet pursuavat tietoa muun muassa ylipainosta, tupakoinnin vaaroista, sydän- ja verisuonisairauksista ja tähän vuodenaikaan auringosta ja UV-säteilystä. Silti ponnistelut näiden negatiivisia vaikutuksia vastaan tuntuu olevan tuulimyllyjä päin puskemista.

Pitäisikö terveysvalistuksessa siirtyä askelta rankempaan tyyliin? Tupakka-askeissa on Suomessa vähän tähän suuntaan menty, kun niihin on kiinnitetty pysäyttäviä tekstejä, kuten ”Tupakointi on hengenvaarallista” tai ”Tupakoivat kuolevat nuorempina”. Tarpeeksi pysäyttäviä ne eivät ilmeisesti ole. Toista ehkä olisi, jos askeihin lisättäisiin Yhdysvaltojen tapaan shokeeraavia kuvia.

Lääkeväärennösbisnes saattaisi kokea puolestaan kolauksen, jos kokeilisimme Ison-Britannian tapaan rajun kuvamateriaalin käyttöä tiedotuksessa. Vai mitä sanot julisteessa, jossa ruumishuoneen pöydällä makaa lakanalla peitetty ruumis. Tai videoklipistä, jossa mies nielaisee väärennöstabletin ja hetken päästä vetää rottaa ulos suustaan. Karmivaa, mutta toimivaa.

Vai onko? Uskotko, että pysäyttävämmällä ilmaisutavalla ja sisällöllä saavutettaisiin parempia tuloksia?

Tiina Kuosa

Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimituspäällikkö.


Kommentit

Jun 04.06.2012 15:56

Eiköhän tässä ole jo vieti terveysnatsismi ihan tarpeeksi äärimmilleen. Liiallinen holhoaminen johtaa paitsi yksilönvapauden loukkaamisen myös vasta-reaktioon.

Emilii @ HealthBerry 31.05.2012 14:10

Jos ihmiseltä ei löydy omaa motivaatiota muutokseen, minkäänlainen mainos ei auta eikä mistään valistuksesta ole mitään hyötyä. Kyllä pitäisi Suomessakin käyttää rajumpia otteita. Ehkä sitten sitä motivaatiotakin alkaisi jostain löytyä.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kesähelteilläkin tapahtuu
13.07.2011 11:26

13.07.2011 11:26


Mikset sä juo?
30.06.2011 08:28

30.06.2011 08:28


Pandoran lipas
17.06.2011 11:04

17.06.2011 11:04


Bra jobbat Apoteksamariten!
01.06.2011 12:01

01.06.2011 12:01


Mikä ihana hulluus
27.05.2011 08:04

27.05.2011 08:04


Onko Facebook vakoilukone?
13.05.2011 07:00

13.05.2011 07:00


eArkistoa tarvitaan
05.05.2011 08:10

05.05.2011 08:10


Dramaattista kuntapolitiikkaa
29.04.2011 09:00

29.04.2011 09:00


Kiitos osallistumisesta Apteekkaripäiville
20.04.2011 08:22

20.04.2011 08:22


Kannattaa osallistua!
15.04.2011 08:00

15.04.2011 08:00